Beeldzorg De Waerden: eenvoud staat voorop

12 augustus 2019
Beeldzorg-De-Waerden
Beeldbellen
Nieuws

Zorginstelling De Waerden (Heerhugowaard, N-H) heeft de ambitie om een beeldzorgcentrale op te zetten die heel Noord-Holland 24/7 kan bedienen. Dat is een ambitie die De Waerden graag met andere zorgorganisaties in de regio wil oppakken. Ervaring met opschalen heeft de instelling voor gehandicaptenzorg al opgedaan sinds het vier jaar geleden een proef met beeldbellen begon. Financiering blijft vooralsnog een pijnpunt, stellen Jannie Riteco en Nicolien Gooijer in een interview in ICT&health 4.

“De Waerden wil met beeldzorg de kwaliteit van de ondersteuning verder verbeteren en de begeleiders ontlasten zodat ze hun fysieke aanwezigheid bij cliënten beter kunnen verdelen”, legt Jannie Riteco (Raad van Bestuur) uit. “We willen er altijd zijn voor onze cliënten en tegelijk onze medewerkers zo efficiënt en zinvol mogelijk inzetten.” Inmiddels zijn twee andere zorginstellingen aangehaakt, waarmee de eerste opschaling een feit is.

Medewerkers als ambassadeurs

De zorgorganisatie biedt online ondersteuning vanuit een fysieke centrale, ook vanwege bescherming van persoonsgegevens en privacy. Nicolien Gooijer, Coördinator & Coach Beeldzorg: "Bij de start hebben wij onder onze medewerkers geïnventariseerd wie ervaring wilde opdoen met online ondersteuning. Daarvoor kregen zij een extra vergoeding, omdat ze bovenop hun contracturen konden meedoen. Zo kweek je ook ambassadeurs. Ongeveer 30 begeleiders zijn gestart. Inmiddels hebben we een team van 17 professionele beeldzorgmedewerkers die twee centrales bemensen.”

Eenvoudig en betrouwbaar zijn in alles sleutelwoorden. De Waerden vond een leverancier die hierin meeging, onder meer bij het ontwikkelen van een systeem waar iedereen mee om kan gaan, ook zonder computerervaring. "Geen extra knopjes, meteen toegang tot een professional. Het systeem moet betrouwbaar zijn in het bieden van de beloofde ondersteuning. We zijn meteen en altijd beschikbaar.”

Het scherm van de iPad is ook altijd aan en werkt niet als een computer. Je hoeft als cliënt alleen een afbeelding aan te wijzen van een zorgprofessional of eventueel aangesloten familieleden/mantelzorgers. Gooijer: “We hebben dit samen met Simac ontwikkeld. Zij hebben ook andere klanten die voor een andere opzet kozen. Ik heb begrepen dat zij inmiddels allemaal over zijn op het eenvoudige beeldscherm zoals wij dat gebruiken.”

Financiering blijft pijnpunt

Bestuurder Riteco werd vorig jaar bij haar aanstelling meteen geconfronteerd met het probleem van bekostiging van innovaties zoals beeldzorg. "Het bleek dat we dit allemaal uit eigen middelen betalen. Dat houdt een keer op. We zijn nu gesprekken aan het voeren met zorgkantoren en de gemeenten. Op dit moment kan alleen het directe beeldcontact bekostigd worden. Er is geen beeldzorgtarief in die zin dat gegarandeerde 24 uurs bereikbaarheid wordt bekostigd. Dus bekostiging blijft een knelpunt.”

Ook andere zorginstellingen werken aan beeldbelinitiatieven, waarbij net zoals bij De Waerden ook meeweegt dat er een structureel tekort aan personeel is en dat eigen regie van cliënten zo beter ingevuld kan worden. Afgelopen april begon Carintreggeland (Twente, langdurige zorg) daarom met een beeldbelpilot.

ICT&health 4 verschijnt eind augustus.