Search
Close this search box.
Search

BovenIJ voert BeterDichtbij ziekenhuisbreed in

Het BovenIJ ziekenhuis breidt de in 2016 begonnen pilot met communicatie-app BeterDichtbij ziekenhuisbreed uit. Het stelt hiermee het eerste ziekenhuis in Noord-Holland te zijn. BovenIJ was in 2016 een van de eerste ziekenhuizen die met de app voor laagdrempelige communicatie tussen patiënten en zorgverleners ging werken.

Sinds de start van de afgelopen vrijdag afgeronde e-healthweek 2019 wordt BeterDichtBij in het hele BovenIJ ziekenhuis ingezet. De afgelopen maanden is hiermee proefgedraaid, vertelt woordvoerster Ilse van Woudenberg desgevraagd aan ICT&health. “We zijn er in 2016 mee gestart als pilot om te kijken of en hoe de dienst werkt. De afgelopen maanden is het ziekenhuisbreed uitgerold.”

Aansluiten op zorgvernieuwing

Edwin van der Meer, bestuursvoorzitter van het BovenIJ ziekenhuis, geeft aan op deze manier aan te willen sluiten op vernieuwing in de zorg en een beter service te willen bieden. Via de BeterDichtbij-app kunnen patiënten een vraag stellen over hun behandeling op het moment dat het hun uitkomt. “Patiënten ervaren hierdoor meer grip op hun behandeling’, vertelt dermatoloog Björn Scholten in een persbericht van het ziekenhuis. “En even een app versturen gaat sneller dan een telefoontje naar de polikliniek.”

Ook dermatoloog Gamze Piskin gebruikt de BeterDichtbij-app bij haar patiënten. “In deze tijd waarin we veel via onze schermen communiceren is het eigenlijk best vreemd dat je alleen in de spreekkamer contact kunt hebben met je arts. Het is goed dat je als patiënt ook via de app vanuit huis of de tram een vraag kunt stellen over je behandeling. Af en toe sturen ze ook een foto mee. Ik vind het fijn om ook via de app te kunnen communiceren met mijn patiënten.”

De appjes van patiënten komen via een berichtenprogramma binnen op de polikliniek. Uiterlijk binnen drie werkdagen ontvangen ze antwoord. Dermatoloog Scholten ondervond de voordelen van de snelle manier van contact. “Via de app ontving ik een vraag van een medewerker van de thuiszorg. Zij verzorgde de wond van één van onze patiënten. Dankzij de meegestuurde foto kon ik haar meteen adviseren. Dit scheelde de patiënt een ritje naar het ziekenhuis.”

Zorg samen met ketenpartners

Bestuursvoorzitter Van der Meer ziet de app als toekomstbestendig instrument om zorg op de juiste plek te kunnen bieden samen met onze ketenpartners. Reden voor het BovenIJ ziekenhuis om ook huisartsenpraktijken en de Huisartsenpost in de regio heeft uitgenodigd om aan te sluiten bij BeterDichtbij.

De praktijken binnen Huisartsen Monnickendam zijn al gestart, meer praktijken volgen waarschijnlijk later dit jaar. Net als in het ziekenhuis wordt de patiënt in de huisartsenpraktijk altijd persoonlijk uitgenodigd door de eigen huisarts of zorgverlener om BeterDichtbij te gebruiken. Patiënten hoeven maar één app op hun smartphone te zetten, waarmee ze met meerdere zorgverleners in gesprek kunnen.

Groei BeterDichtbij

BeterDichtbij is geïnitieerd door de Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ) en sinds 1 januari 2018 verzelfstandigd, waardoor de dienst beschikbaar is voor alle zorgorganisaties in Nederland om aan deel te nemen. BeterDichtbij meldde eerder in januari dat 15 ziekenhuizen en tientallen huisartsenpraktijken inmiddels gebruik maken van de communicatie-app.

Zo gingen onlangs het IJsselland Ziekenhuis in Capelle a/d IJssel en Nij Smellinghe in Drachten met de app aan de slag voor laagdrempelige communicatie tussen patiënten en hun zorgverlener. Gelre ziekenhuizen (Apeldoorn, Zutphen) doet dat ook en liet in januari weten het eerste topklinische opleidingsziekenhuis (STZ) te zijn dat de digitale dienst inzet.
Het Maasziekenhuis Pantein bracht eind december 2018 naar buiten dat het een proef met beeldbellen met BeterDichtbij ging uitbreiden.

Beeldbellen is sinds 2018 mogelijk via de app door een samenwerking met KPN. Komend jaar wil het bedrijf achter de gelijknamige app, sinds januari 2018 verzelfstandigd, meer functies toevoegen. In 2019 moet onder meer mogelijk worden om geplande afspraken zichtbaar te maken in de BeterDichtbij app via de HL7/FIHR standaarden en kunnen zorgorganisaties automatische reminders versturen zoals een afspraakherinnering. Verder worden mogelijkheden toegevoegd voor het beveiligd koppelen van zelfmetingen.

Martijn Kregting

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
AI
Hoe AI urologische problemen bij baby’s voorspelt
acute zorg
Zorgsector pleit in kamerbrief voor betere databeschikbaarheid
Datalek Zuyderland
Datalek bij Zuyderland Medisch Centrum
verpleegkundige
1 op 5 zorgmedewerkers wil zonder ICT werken  
Parkinson Punt Zuyd
Website Parkinson Punt Zuyd gelanceerd
Narcolepsie
Nieuwe app voor brede behandelaanpak narcolepsie
Zorgorganisatie ZuidOostZorg pioniert in haar verpleegklinieken ondertussen al volop met de inzet van Medido medicijndispensers.
Verpleegklinieken pionieren succesvol met medicijndispensers
AI-opleiding
AI-opleiding voor medewerkers ETZ
zelfherstel
Zebravis onderzoek werpt nieuw licht op behandeling blindheid
Transparantie zorg
Politiek eist meer transparantie over kwaliteit van zorg
Volg jij ons al?