Programma

Nieuws
Tip hier de redactie
Bekijk overzicht
Artikel delen

Britse NHS wil app inzetten als onderdeel van digitale revolutie

Britse burgers krijgen voortaan betere digitale toegang tot hun NHS (National Health Service)-gegevens. Ook ontvangen ze straks berichten van hun huisarts op hun smartphone. Beide voornemens maken deel uit van plannen van de Britse regering om de gezondheidszorg en de patiëntreis verder te digitaliseren. De komende twee jaar moet driekwart van de volwassen Britse bevolking gebruik gaan maken van de hiervoor ontwikkelde NHS-app.

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

‘The plan for digital health and social care’ werd afgelopen week gepresenteerd. Het programma omschrijft ook hoe patiënten vanaf maart 2023 digitaal hun ziekenhuisafspraken kunnen beheren, het krijgen van een Covid-vaccinatie kunnen boeken en virtuele consultaties kunnen houden via de NHS-app, zo schrijft Bloomberg. De NHS zette sinds begin 2021 al onder meer de Luscii COVID-19 Thuis-app in om het aantal coronagerelateerde ziekenhuisopnames te beperken.

Veelzijdige inzet NHS-app

Verder is volgens het digitaliseringsplan de bedoeling dat 500.000 Britten (vooral met chronische condities) met de NHS-app monitoring op afstand kunnen gebruiken, zodat zorgprofessionals hun gezondheidstoestand thuis kunnen monitoren. Dit moet ziekenhuisopnames voorkomen en eerstelijnswerkers meer tijd geven die ze aan zorg kunnen besteden, aldus het Britse ministerie van Volksgezondheid en Sociale Zorg (DHSC). Tegen september 2024 kunnen patiënten via de app ook pre-assessmentcontroles van het ziekenhuis vanuit huis uitvoeren.

Minister van Volksgezondheid en Sociale Zorg Sajid Javid stelt tegenover Bloomberg dat de Britse overheid en de NHS beginnen aan een radicaal moderniseringsprogramma. Dat moet ervoor zorgen dat de NHS wordt in staat is om de uitdagingen het hoofd te bieden die het nu al heeft, maar die tegen 2048 (100 jaar na de oprichting van de NHS) bij ongewijzigd beleid niet meer hanteerbaar zijn: vergrijzing, meer chronische zorg, minder zorgpersoneel, stijgende zorgkosten.

“Dit plan bouwt voort op onze datastrategie om een revolutie teweeg te brengen in digitale gezondheid en zorg”, vervolgt Javid, “waardoor patiënten ziekenhuisafspraken kunnen beheren vanuit de NHS-app en meer controle krijgen over hun eigen zorg thuis, problemen sneller oppakken en eerder hulp zoeken.”

Meer maatwerk

Het bieden van meer maatwerk en een betere aansluiting van het zorgsysteem op specifieke gezondheidsproblemen moet volgens Javid de patiënten ten goede komen, clinici tijd vrijmaken en helpen om achterstanden weg te werken die de zorg tijdens de lockdownperiodes heeft opgelopen.

Ook gegevensuitwisseling moet beter gaan. Zorgteams moeten patiëntinformatie beter kunnen delen door de invoering van digitale gezondheids- en sociale zorgdossiers. Volgens de DHSC gebruikt momenteel minder dan de helft (45%) van de maatschappelijke zorgverleners een digitaal GGZ-dossier. 23 procent van het verpleeghuispersoneel kan op het werk niet structureel online.

Dr. Timothy Ferris, nationaal directeur transformatie bij NHS England en NHS Improvement, stelt dat er een nationale digitale personeelsstrategie moet worden ontwikkeld en 10.500 extra banen worden gecreëerd in de data- en technische beroepsbevolking. Dit is onderdeel van verschillende maatregelen om de vaardigheden van werknemers te versterken en de NHS een aantrekkelijke werkplek te maken voor digitale professionals.

ICT&health congres 2023
Op 30 januari 2023 trapt ICT&health het nieuwe zorgjaar af met het jaarlijks groot en invloedrijk zorgcongres over de zorgtransformatie.
Ook aanwezig zijn? Reserveer dan snel uw entreeticket

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

Reageer

Eén reactie op “Britse NHS wil app inzetten als onderdeel van digitale revolutie”

  1. Mohammad Al Ubaydli (arts en patient) stichtte Europa’s grootste PGO en is de preferente partner van de NHS met Patients Know Best in dit digitaliseringsproject. Een derde van de regio’s in Engeland gebruikt de integratie van PKB met de NHS-app. In Londen 60%. 4-5.000 nieuwe patiënten registreren zich elke dag om toegang te krijgen tot PKB. Inmiddels zijn 10 miljoen burgers verbonden met PKB waarvan 1,9 miljoen actief. PKB ondersteunt de NHS ambities al:

    ● Patiënten beheren hun ziekenhuisafspraken digitaal – inclusief toegang tot aankomende afspraken, de bijbehorende digitale brieven en eventuele ondersteunende adviezen en begeleiding die allemaal door PKB worden verstrekt binnen de NHS-app
    ● Virtuele raadplegingen – via geïntegreerde asynchrone berichten en vragenlijsten van PKB binnen de NHS-app
    ● Patiënten die op afstand worden gemonitored – door middel van symptoomregistratie, vragenlijsten en metingen (via geïntegreerde apps, apparaten en wearables) verstrekt door PKB binnen de NHS-app
    ● Het uitvoeren van ziekenhuis pre-assessment controles – via vragenlijsten en collaboratieve zorgplannen die door PKB binnen de NHS-app worden verstrekt
    ● meer zelfmanagement door toegang tot hun volledige gezondheids- en zorgdossier dat is geaggregeerd door PKB (inclusief patiënten die elke week meer dan 2,5 miljoen test-resultaten ontvangen), met ondersteunende middelen die beschikbaar zijn binnen uitgebreide zorgplannen, alle rechtstreeks beschikbaar gesteld aan patiënten in de NHS-app. PKB wordt in Nederland en Duitsland vertegenwoordigd door CarePoint in Ede.

Geef een antwoord

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen