Cardioloog start staand spreekuur

di 12 juli 2016 - 15:06
Nieuws

Professor Leonard Hofstra start deze week met een staand spreekuur. Volgens de cardioloog blijft het brein van zowel patiënt als dokter actiever, waardoor de patiënt informatie beter kan opnemen en de dokter scherper blijft. Het staand spreekuur is een primeur en komt voort uit een samenwerking tussen Hofstra, Cardiologie Centra Nederland en ONVZ Zorgverzekeraar.

Het staand spreekuur van hoogleraar Hofstra is naar eigen zeggen een primeur in Nederland. De hoogleraar schafte voor de pilot in zijn praktijk in het Cardiologie Centra Nederland in Utrecht een speciale in hoogte verstelbare tafel aan. Voor patiënten die niet kunnen of willen staan tijdens het consult kan de tafel naar beneden zodat patiënten kunnen zitten.

Zitten is het nieuwe roken

“In de geneeskunde, maar ook op de werkvloer dringt steeds verder het besef door dat zitten het nieuwe roken is”, stelt de bijzonder hoogleraar Risk profiling in heart disease aan VUmc. Uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) bleek maandag dat Nederlanders gemiddeld bijna negen uur per dag zitten. Hofstra: “Veel mensen weten inmiddels dat bewegen goed is tegen overgewicht en dus hoge bloeddruk en tegen hart- en vaatziekten. Maar bewegen is ook goed voor ons brein.”

Staan is daarom niet alleen veel beter voor hart en vaten, stelt de cardioloog. Staan zorgt er ook voor dat het brein actiever blijft. Onlangs riep minister Schippers van Volksgezondheid patiënten nog op het gesprek met een dokter op te nemen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het voor patiënten lastig is om alle informatie die een dokter geeft te onthouden. “Staan helpt patiënten om informatie beter te onthouden, maar het zorgt er ook voor dat de arts scherper blijft”, aldus Hofstra.

Drempelverlagend

Staan zorgt er volgens Hofstra ook voor dat patiënt en arts dichter bij elkaar staan. Dat doorbreekt de barrière tussen de arts en de patiënt, waardoor ze beter in staat zijn om samen beslissingen te nemen. Hofstra, die werd verkozen tot meest patiëntvriendelijke zorgverlener van 2015, ziet in zijn praktijk in Utrecht dagelijks zo’n 25 patiënten. Hij hoop dat bij een succesvolle pilot andere artsen zijn voorbeeld gaan volgen.