Programma

Nieuws
Tip hier de redactie
Bekijk overzicht
Artikel delen

COVID-19: E-consult oplossing Vcare

De uitbraak van het coronavirus heeft het telefoonverkeer naar zorginstanties flink doen toenemen. Dit betekent dat deze organisaties, zowel ziekenhuizen als verpleeg- en verzorgingstehuizen, extra onder druk staan, ook voor eerstelijnszorg. Het is belangrijk dat de betreffende organisaties het communicatieproces afstemmen op die veranderingen.

Tags

Innovation Partner

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

Het inzetten van beeldbellen en e-consult om met patiënten te communiceren draagt niet alleen bij aan die afstemming, maar helpt ook besmetting tegen te gaan.

Begin deze week heeft de NZa aangekondigd dat ziekenhuizen nu ook het eerste consult digitaal mogen voeren. Hiermee wordt direct patiëntcontact, daar waar dat nog niet noodzakelijk is, vanaf het eerste moment voorkomen. Daarnaast is ook besloten dat ziekenhuizen hiervoor van zorgverzekeraars tijdelijk dezelfde vergoeding ontvangen als een fysiek eerste consult.

E-consult eenvoudig en veilig

Vcare biedt met Video connect een oplossing die op korte termijn te implementeren is, ook voor instellingen die geen klant van Vcare zijn. Bijkomend voordeel is volgens de aanbieder dat patiënten hiervoor geen software of apps hoeven te downloaden of installeren. Het enige dat de patiënt nodig heeft, is een smartphone met camera.

De andere voordelen van een e-consult ten tijde van een crisis zoals de coronavirus uitbraak, mogen duidelijk zijn:

  • Door mee te kijken met de patiënt kan de urgentie beter bepaald worden.
  • Het is minder druk in de praktijk waardoor de kans op besmetting van medewerkers en andere patiënten beperkt wordt.

Om de privacy en veiligheid van patiënt en medewerkers te waarborgen worden de beelden volledig encrypted en niet opgeslagen en is de zorgverlener niet zichtbaar in beeld voor de patiënt.

Verlichten telefonische werkdruk

De Vcare-communicatieoplossing kan ook bijdragen aan het verminderen van de telefonische werkdruk in praktijken. Door de Covid-19 uitbraak zijn mensen eerder geneigd telefonisch contact op te nemen met zorginstellingen. Daarvoor biedt Vcare een aantal hulpmiddelen:

  • Aangepaste meldteksten
    Middels standaard, aangepaste, meldteksten kunnen bellers die op zoek zijn naar informatie over COVID-19 automatisch te woord gestaan worden. Middels een aanvullende optie in het keuzemenu wordt de optie geboden om een meldtekst te beluisteren met meer informatie over het coronavirus.
  • Thuiswerkplekken
    Wanneer een post, praktijk of afdeling tijdelijk gesloten wordt, of als mensen thuis gaan werken kan een werkplek ingericht worden op een thuis- of uitwijklocatie. Gesprekken kunnen zo op de reguliere manier opgenomen kunnen worden uit de wachtrijen en worden doorverbonden en afgehandeld.

Voor meer informatie over de oplossingen die Vcare kan realiseren, voor zowel klanten als niet-klanten, kunnen mensen contact opnemen met uw accountmanager of de afdeling Service & Support, via 088-4800 900 of [email protected]

Openingsmanifestatie 2021
Wilt u op 17 juni 2021 ook naar de ICT&health Openingsmanifestatie? Entreekaarten zijn gratis maar op is écht op! Dus wacht niet en meld u snel aan.

Tags

Innovation Partner

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen