CZ zet Welshop in voor online behandeling GGZ

17 april 2019
Depressief
GGZ
Nieuws

CZ breidt de mogelijkheden voor verzekerden uit om gebruik te maken van online hulp bij een ggz-behandeling. De zorgverzekeraar werkt hiervoor samen met Welshop, een initiatief van het Eindhovense GGzE. Via Welshop kunnen verzekerden van CZ in heel Nederland direct toegang krijgen tot online hulp bij psychische problemen. Zo wordt voorkomen dat ze op de in de ggz zeer gebruikelijke wachtlijst terecht komen.

Door de combinatie van lange wachtlijsten en personeelstekorten wordt het voor mensen steeds moeilijker om hulp vanuit de ggz te krijgen, vertelt Irene Helderman van Welshop. “Dit lossen wij op door snelle en directe online behandeling mogelijk te maken.” Mensen kunnen via het portaal van Welshop zelf kiezen uit meerdere aanbieders van online geestelijke gezondheidszorg.

Tekort professionals

Volgens Helderman ‘is niets doen geen optie meer’: “De samenleving accepteert het niet als wachtlijsten nóg langer worden en als het tekort aan goede professionals toeneemt.” Om een zo compleet mogelijk aanbod te kunnen bieden werkt Welshop samen met partners die nu al online zorg verlenen. Zij kunnen via de Welshop-portal mensen in heel Nederland bereiken en behandelen.

Welshop breidt nu, met financiële steun van zorgverzekeraar CZ, haar webwinkel voor online hulp bij psychische klachten verder uit. Helderman wil met het aanbod in Welshop uiteindelijk de wachtlijsten en kosten per patiënt halveren. Verder is het de ambitie om het bereik te verbreden naar alle zorgverzekeraars in Nederland. Welshop is hiervoor al met meerdere zorgverzekeraars in gesprek om ook hún verzekerden op deze snelle manier toegang te geven tot online behandeling.

Welshop is de afgelopen jaren ontwikkeld door en getest binnen ggz-aanbieder GGzE en zou klaar zijn voor de voornoemde landelijk uitbreiding, meent Marie-Louise Vossen, bestuurder van GGzE: “Wij vinden dat Welshop een zelfstandige onderneming moet worden zodat alle aanbieders van goede online geestelijke gezondheidszorg er gebruik van kunnen maken. Hierdoor wordt het aanbod groter en kan aan meer mensen direct professionele hulp geboden worden.”

Aanpak wachtlijsten

CZ benadrukte eind maart dat het de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg wil aanpakken door het aanbieden van digitale zorg in de sector te benadrukken. De zorgverzekeraar wil van zorgverleners in de ggz vragen om voor alle CZ-verzekerden die bij hen op de wachtlijst staan actief te kijken of digitale zorg mogelijk en gewenst is. Nu staan volgens onnodig veel mensen op een wachtlijst terwijl er wél directe of snellere toegang tot digitale zorg mogelijk is.

CZ trekt hiervoor naar eigen zeggen al samen op met een paar koplopers op dit gebied. Het is echter de bedoeling dat alle ggz-aanbieders dit gaan doen. Voor het verkorten van de wachtlijsten maar ook zodat iedereen kan kiezen voor een online behandeling als dat gewenst of gepast is. Zilveren Kruis is met vergelijkbare initiatieven bezig.

Altijd keuze online behandeling

Rens van Oosterhout, Manager GGZ bij CZ, geeftt nu aan dat verzekerden bij aanmelding altijd de keuze krijgen om een online behandeling te starten. Welshop is daarvoor een belangrijke dienst, volgens Van Oosterhout: “In Welshop zien onze klanten waar ze snel online zorg kunnen krijgen en kunnen ze zelf een keuze maken.”