Digitale pilots moeten werkdruk, administratielasten verminderen

ma 19 november 2018 - 09:47
E-Health-ziekenhuis-kind-bed
Apps
Nieuws

Een pilot met digitale zelftriage in Harderwijk en een app voor verpleegkundigen van het OLVG om snel patiënteninformatie te controleren: twee manieren om administratielasten en werkdruk te verminderen. De aanpak van werkdruk als gevolg van onder meer te veel administratie staat centraal in initiatieven zoals van de overheid, zorginstellingen en brancheverenigingen. Zo moet de komende jaren combinatie van toenemende zorgdruk (onder meer door vergrijzing) en personeelskrapte aangepakt worden.

De spoedpost Medicamus in Harderwijk (voor de regio Noordwest-Veluwe en Zeewolde) start volgens InEen een pilot om de werkdruk in de ANW-uren aan te pakken. Samen met de aanbieder van de app ‘Moet ik naar de dokter?’ gaat de post digitale zelftriage aanbieden. Dat gebeurt zowel via de website als via de Medicamus regio-app.

Zelftriage tegen werkdruk

Medicamus hoopt patiënten te verleiden eerst zichzelf te triëren voor ze de spoedpost bellen, om zo de drukte op de post te verminderen. Het streven is om patiënten bij urgentieniveau 4 (U4) direct elektronisch door te sturen naar de agenda van de eigen huisarts. Bij het laagste urgentieniveau (U5) krijgt de patiënt via de app een gedegen zelfzorgadvies met verwijzing naar de informatie op website en app Thuisarts.nl. De zelftriage-app Moet ik naar de dokter? zou inmiddels meer dan 350.000 keer gedownload zijn. De meeste mensen gebruiken de app bij hoesten, buikpijn en huidklachten. Dit leidt volgens de aanbieder van de app in 17 procent van de gevallen tot een zelfzorgadvies, waardoor contact met de huisartsenpost achterwege kan blijven.

OLVG: snel patiëntinfo checken

Het Amsterdamse OLVG stelt als eerste ziekenhuis in Nederland deze week een pilot te beginnen met een app die de administratielast moet verlichten. Met deze app kunnen verpleegkundigen in OLVG voortaan in een handomdraai patiëntinformatie checken, medicatie en metingen registreren én taken aftekenen. Bijkomend voordeel is volgens OVLVG dat zij hierdoor meer tijd en aandacht overhouden voor patiënten. Behalve informeren, registreren en aftekenen, kunnen verpleegkundigen met de app wondfoto’s maken en beoordelen. Omdat zij niet langer afhankelijk zijn van een computer, kunnen ze deze administratieve taken overal en op elk moment uitvoeren. De registratie in de app gaat sneller en is direct zichtbaar voor het volledige behandelteam.

Verlichten administratielasten

Een goed hulpmiddel om de administratieve lasten te verlichten, meent teamleider en CNIO (chief nursing information officer) Florian van Hunnik: “Deze app is een typisch voorbeeld van hoe technologie de zorg én de zorgverlener vooruit kan helpen. Betere zorg en tijdwinst door betere registratie én meer gemak voor de verpleegkundigen.” De pilot vindt plaats op de afdeling orthopedie in OLVG West en wordt op korte termijn uitgebreid naar de afdeling oncologie op dezelfde locatie. Tijdens de pilot testen verpleegkundigen de app op verschillende typen mobiele apparaten. Zo kunnen zij ervaren wat het beste werkt. Uiteraard speelt ook de ervaring van patiënten een belangrijke rol in de testfase. Hun feedback word meegenomen in de verdere ontwikkeling van de app. Na een succesvolle pilot zullen ook andere afdelingen in OLVG met de app gaan werken.   Openingsmanifestatie van de e-healthweek 2019 Meer weten over hoe, waarmee en met wie de zorg haar toekomst implementeert? Bezoek dan op 21 januari 2019 de jaarlijkse ICT&health Openingsmanifestatie van de e-healthweek. Entreekaarten zijn gratis, dus wacht niet en meld u snel aan want op is op!