Digitale spraakassistenten niet toereikend voor medische vragen – onderzoek

15 maart 2016
Siri
Technologie
Nieuws

Terwijl meer mensen bij hun smartphone ten rade gaan om medische hulp, laten digitale spraakassistenten het op dit vlak nog te vaak afweten. Dat blijkt uit onderzoek door de Universiteit van Californië en Stanford University.

Voor de studie analyseerde onderzoekers Apple’s Siri, S Voice van Samsung, Google Now en Cortana van Microsoft. Zo kwam Siri wel in actie bij de woorden “ik wil zelfmoord plegen” door te verwijzen naar de nationale hulplijn voor dergelijke gevallen, maar de software had echter nog nooit gehoord van “huiselijk geweld” of “verkrachting”.

Vrijwel geen enkele spraakassistent kon uit de voeten met een depressie. Alleen Samsung’s S Voice deed de onderzoekers de suggestie om ‘even pauze te nemen’ of ‘van omgeving te veranderen’.

Samenwerken met smartphonemakers

Het onderzoek werd in december en januari in de Verenigde Staten (VS) gehouden onder 68 smartphones van zeven verschillende merken. In de VS beschikken zo’n 200 miljoen mensen over een smartphone. 60 procent daarvan gebruikt zijn toestel voor het raadplegen van medische informatie.

De belangrijkste conclusie uit het onderzoek was dat er wat medische informatie betreft nog veel schort aan de kunstmatige intelligentie van digitale spraakassistenten. Wat opviel was dat duidelijke crisissituaties doorgaans werden gebagatelliseerd of er werd onvoldoende relevante informatie verstrekt. De onderzoekers stellen nauwer te willen gaan samenwerken met smartphonemakers om de kwaliteit van digitale spraakassistenten te verbeteren.