Doelgroep vaker betrokken bij meedenken over e-mental health apps

12 september 2017
Nieuws

Het eGGZ centrum project ontwikkelt in samenwerking met gameontwikkelaar IJsfontein een Virtual Reality applicatie, die ingezet kan worden als behandeling van depressie. Daarbij willen beide partijen de potentiële gebruikers vanaf het begin meenemen. Dat schrijft E-Mence, een internationaal innovatie en implementatie centrum voor geestelijke gezondheidszorg, innovatieve partners, onderzoeksinstituten en bedrijven.

Volgens eGGZ Centrum en IJsfontein is het heel belangrijk dat personen die een depressie hebben (gehad) meedenken en testen. De eerste test is achter te rug, aldus een persbericht van eind augustus. De afgelopen weken is er hard gewerkt om de resultaten te verwerken en de applicatie verder te ontwikkelen. Die moet nu getest worden door mensen uit de doelgroep zelf. Deze applicatietest moet ertoe leiden dat eventuele kinderziektes op gebruikersgebied uit de VR-applicatie gehaald worden.

Doelgroep vaker betrokken

Het betrekken van een doelgroep vanaf het begin van de ontwikkeling van een online instrument begint vrij normaal te worden. Recent nog kwam het Trimbos Instituut met een oproep aan potentiële gebruikers om mee te denken bij de ontwikkeling van een app, in dit geval om mensen te helpen bij het stoppen met drinken.

Digitale en online instrumenten en apps worden steeds meer ingezet om mensen met een depressie te helpen en te ondersteunen. Zo hebben onderzoekers via social media site Instagram achterhaald welk soort gebruik van foto's op accounts kan duiden op een depressie. Google werkt samen met de Amerikaanse Alliantie voor geestelijke aandoeningen om op basis van zoekwoorden mensen met een mogelijke depressie te onderzoeken en hen te stimuleren om hulp te zoeken.