De Federatie Medisch Specialisten (FMS) heeft een handreiking uitgebracht om het gebruik van e-health toepassingen zoals een e-consult te stimuleren. Medisch specialisten moeten zo ondersteund worden bij het juist en passend gebruik van dergelijke consulten per mail of videobellen. Eerder dit jaar kwam kennisinstituut Nictiz al met een handboek om het gebruik van een e-consult bij huisartsen te stimuleren.
In de handreiking van de FMS,
op verzoek van de Federatie door medisch specialisten gemaakt, staan handvatten en praktische tips bij het gebruik van e-consulten in de medisch specialistische zorg (MSZ). Sinds 1 januari 2018 worden e-consulten vergoed, en in de handreiking wordt uitgelegd hoe medisch specialisten de e-consulten in de praktijk op juiste wijze toepassen en registreren. Het gaat om drie vormen van e-consult: bel-consulten, schriftelijke consultaties en screen-to-screen consulten.
Zelfde kwaliteit van zorg
Door e-consulten kunnen medisch specialisten een poliklinisch consult met hun patiënten hebben zonder face-to-face contact. Patiënten hoeven minder te reizen en te wachten, maar krijgen toch dezelfde kwaliteit van zorg. In de handreiking wordt benadrukt dat patiënten door de instelling goed geïnformeerd moeten worden over de inzet van e-consulten.
De medisch specialist die met de patiënt de vorm van het (komende) consult contact afspreekt, moet echter wel weten of de instelling dat ook doet. Ook moet voorkomen worden dat patiënten onverklaarbare (hoge) rekeningen ontvangen, aangezien dat consequenties kan hebben voor de aanspraak op hun eigen risico.
Medisch specialisten doen al langer aan alternatieven voor een fysiek consult. Maar omdat er geen passende zorgprestatie voor stond en dus geen vergoeding, ontbrak een belangrijke stimulans om deze zorg te innoveren en meer rondom de patiënt te organiseren.
Stimuleren e-health
Sinds 1 januari 2018 krijgen medisch specialisten e-consulten
op de polikliniek daarom op eenzelfde wijze vergoed als een fysiek poliklinisch herhaalbezoek. Dat heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bepaald. De toezichthouder wil e-health stimuleren. Patiënten wilden graag de mogelijkheid voor een consult per e-mail of telefoon, thuis, in de eigen omgeving, aldus de NZA. Dat voelt veilig: de partner kan meedenken en het scheelt veel reistijd.
Het Nijmeegse ziekenhuis CWZ heeft per 1 juli aan patiëntenportaal MijnCWZ de mogelijkheid
toegevoegd van een e-consult. Dat moet patiënten een extra middel geven om met hun behandelaar te communiceren. Op termijn kan het e-consult ook voor zorg-op-afstand ingezet worden bij chronische patiënten, verwacht het Nijmeegse ziekenhuis.
Handboek e-consult voor huisartsen
Ook voor huisartsen is er een handreiking
in de vorm van een handboek met praktische tips en adviezen. Bij 62 procent van de huisartsenpraktijken is een e-consult al mogelijk. Het daadwerkelijke gebruik ervan is echter nog niet zo hoog (4% van alle patiënten in 2017), ook al biedt het e-consult meerwaarde voor huisartsenpraktijken en patiënten.
Om huisartsen op weg te helpen en de kansrijke e-health-toepassing een impuls te geven, hebben huisartsenorganisaties LHV en NHG samen met Nictiz een interactief handboek voor huisartsenpraktijken ontwikkeld: ‘E-consult, hoe regelen we dat?!’ Het is eerder in juli officieel gepresenteerd.