E-Health oplossing HelloFysioApp stopt

7 november 2016
Nieuws
HelloFysioApp neemt per direct geen nieuwe klanten meer aan. Lopende contracten worden vanaf 1 januari 2017 niet meer verlengd en kunnen vroegtijdig worden stopgezet. Bedrijven die hiervan geen gebruik wensen te maken, kunnen de HelloFysioApp blijven gebruiken tot het einde van het contract. Patiënten hebben tot een jaar na het laatste gebruik van het platform toegang tot de gegevens. Moedermaatschappij HC Health blijft haar online fysiotherapiediensten voor bedrijven voortzetten onder de naam HelloFysio.

Van succes naar stopzetting

HC Health was in 2010 pionier in Nederland op het gebied van online fysiotherapie met HelloFysio. HelloFysio bleek uit onderzoek van IQ Healthcare, onderdeel van de Radboud Universiteit, te zorgen voor uitstekende behandelresultaten, meer zelfmanagement, lagere zorgkosten en een hoge patiënttevredenheid. Deze patiënten bevonden zich veelal binnen de bedrijfszorg, bij onder andere ABN AMRO, CSU en UWV.

Het succes van HelloFysio zorgde ervoor dat HC Health zich besloot te richten op een nieuwe markt: fysiotherapiepraktijken. Onder de naam HelloFysioApp werd de e-Health-oplossing onder licentie opengesteld voor fysiotherapiepraktijken in Nederland. Hierbij zocht HC Health naar samenwerkingspartners, onder andere gevonden in Multizorg VRZ.

Grootschalige inkoopafspraken bleven, ondanks gesprekken met vele verzekeraars, uit. De inkoopafspraken die wel gemaakt werden, beperkten zich tot kleinschalige pilots. Hierdoor bleef de mogelijkheid tot opschaling uit. De e-Health oplossing werd vervolgens stopgezet.

Problemen met financiering

HelloFysioApp is niet het eerste e-Health initiatief dat voortijdig strandt. Een gebrek aan financiering speelt hierin vaker een grote rol. Zo kan er sprake zijn van een gebrekkige samenwerking tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars. Ook vormt de financiering van technologische innovaties soms een probleem. Zeker wanneer deze innovaties zo technologisch gedreven zijn, dat de gebruiker pas laat in beeld komt. De vele verschillende gebruikers van e-Health toepassingen - artsen, patiënten, verzekeraars, mantelzorgers – spreken stuk voor stuk hun eigen taal. Het samenbrengen van deze visies, om zo tot een gedegen samenwerking te komen, blijkt moeilijk te zijn.