Van succes naar stopzetting
HC Health was in 2010 pionier in Nederland op het gebied van online fysiotherapie met HelloFysio. HelloFysio bleek uit onderzoek van IQ Healthcare, onderdeel van de Radboud Universiteit, te zorgen voor uitstekende behandelresultaten, meer zelfmanagement, lagere zorgkosten en een hoge patiënttevredenheid. Deze patiënten bevonden zich veelal binnen de bedrijfszorg, bij onder andere ABN AMRO, CSU en UWV.
Het succes van HelloFysio zorgde ervoor dat HC Health zich besloot te richten op een nieuwe markt: fysiotherapiepraktijken. Onder de naam HelloFysioApp werd de e-Health-oplossing onder licentie opengesteld voor fysiotherapiepraktijken in Nederland. Hierbij zocht HC Health naar samenwerkingspartners, onder andere gevonden in Multizorg VRZ.
Grootschalige inkoopafspraken bleven, ondanks gesprekken met vele verzekeraars, uit. De inkoopafspraken die wel gemaakt werden, beperkten zich tot kleinschalige pilots. Hierdoor bleef de mogelijkheid tot opschaling uit. De e-Health oplossing werd vervolgens stopgezet.
Problemen met financiering
HelloFysioApp is niet het eerste e-Health initiatief dat voortijdig strandt. Een gebrek aan financiering speelt hierin vaker een grote rol. Zo kan er sprake zijn van een gebrekkige samenwerking tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars. Ook vormt de financiering van technologische innovaties soms een probleem. Zeker wanneer deze innovaties zo technologisch gedreven zijn, dat de gebruiker pas laat in beeld komt. De vele verschillende gebruikers van e-Health toepassingen – artsen, patiënten, verzekeraars, mantelzorgers – spreken stuk voor stuk hun eigen taal. Het samenbrengen van deze visies, om zo tot een gedegen samenwerking te komen, blijkt moeilijk te zijn.
Geef een antwoord
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.