Frans van Houten, Philips, bepleit integrale benadering van zorg

wo 17 april 2019 - 10:00
Frans-van-Houten
Technologie
Nieuws

Philips heeft de afgelopen acht jaar een transitie doorgemaakt van elektronicaconcern tot health technology-aanbieder. Onder leiding van CEO Frans van Houten is deze transitie Philips-breed doorgevoerd. De veranderingen bij Philips kunnen volgens Van Houten dienen als voorbeeld voor zorgorganisaties om te komen tot betere en duurzame zorg, zo vertelt hij in een interview met ICT&health.

Voor zo’n zorgtransitie vindt hij het onder meer noodzakelijk dat de uitkomsten van behandelingen voorop komen te staan. Van Houten bepleit dan ook een meer integrale benadering van zorg, waarbij zorgaanbod, financiering en beleid beter op elkaar afgestemd zijn.

Meten op uitkomsten

“Je moet heel anders tegen zorg aan gaan kijken, denk aan het doorvoeren van value-based healthcare en population health. Voor ons betekende dit dat we de muren tussen de businessunits moesten afbreken en een platform moesten bouwen met open API’s, met interoperabiliteit, waar data makkelijk alle kanten uit kan stromen. Daarbij staan de werking en security van de totaaloplossing centraal en niet de individuele producten. Voor zorginstellingen betekent dit een heel andere, veel intensievere samenwerking tussen alle afdelingen, waarbij je gaat meten op uitkomsten van het hele systeem en niet één afdeling.”

Kortom, uitkomsten en productiviteit moeten voorop staan, over het totale systeem, niet meer op een afdeling alleen, meent Van Houten. “Het kan best zijn dat je meer aan diagnostiek doet om uiteindelijk een korter zorgpad en een betere uitkomst te realiseren. Ook het financiële systeem van de zorg, de incentive, speelt daar een grote rol in. Zolang je betaalt voor volume, krijg je gedrag dat zich daarop aanpast.”

Worstelen met kosten

De wereld worstelt met de kosten van gezondheidszorg. Er komen steeds meer zieke mensen bij. Het is bij uitstek een markt waarin nog het een en ander uitgevonden kan worden, aldus de Philips-CEO. “Daarom zagen we health technology als onze beste kans: hier konden we echt gaan bouwen op ons innovatieve DNA. Daarbij maak ik onderscheid tussen technologie als component en technologie als oplossing. Als je een component levert, ben je altijd onderaannemer van iemand anders. Dan ben je minder in staat om waarde te creëren dan als leverancier van oplossingen.”

Ook zet Philips sterk in op informatica en data om de gezondheidszorg productiever te maken en tot betere uitkomsten te komen. “Informatie is een essentieel element in en de basis voor geïntegreerde zorgpaden, betere analytics, het reduceren van verspilling in de zorg, maar ook het enablen van nieuwe bedrijfsmodellen, zoals zorg-op-afstand. De keuze om naast systemen ook software en services te gaan doen, is een integraal onderdeel van onze strategie.”

Grotere rol leveranciers

Van Houten bepleit in het interview ook een grotere rol voor leveranciers bij initiatieven zoals het Informatieberaad. Je zou volgens hem een pre-competitief consortium kunnen opzetten dat een blauwdruk maakt voor een zorgtransitie.

“Ik denk dat we het er dan vrij snel over eens zijn hoe de digitalisering van gegevensuitwisseling en zorgprocessen ingericht moet worden. Kijk maar naar Kaiser Permanente in de VS, dat vier miljoen mensen bedient. Daar verloopt al 50 procent van alle consulten digitaal en zijn er veel meer community outreach programma’s. Daar vallen zorgverzekeraar, zorgaanbieder en beleidsmakers onder dezelfde hand. De drie elementen – beleid, geld en dienstverlening – die bepalen hoe zorg gegeven wordt. Dat maakt sneller schakelen mogelijk.”

ICT&health 2 verschijnt vanaf 18 april.