Maak technische innovaties niet beschikbaar, maar inzetbaar!

15 januari 2019
health
Innovatie
Nieuws

De medische technologie ontwikkelt zich snel. Nieuwe technologieën leiden tot een betere kwaliteit van zorg, maar hebben ook impact op de organisatie van de zorg, zowel in kansen als uitdagingen. Hoe kunnen we de inzet van nieuwe technologieën in de zorg optimaal te benutten?

In de praktijk blijkt dat innovaties niet altijd volledig aansluiten bij de medische en maatschappelijke behoeften. Dat innovaties ‘technisch beschikbaar’ zijn, wil niet zeggen dat ze ook snel en effectief ingezet kunnen worden. Niet alleen professionals in de gezondheidszorg en patiënten, maar ook zorgverzekeraars en de overheid vinden het belangrijk dat dit verbetert.

Nieuwste technologie in de zorg

Naast de medische technologieën, zoals 3D geprinte implantaten of gepersonaliseerde medicatie, hebben ook andere (niet-medische) technologieën impact op de gezondheidszorg. Denk maar aan Zorg op Afstand, big data en kunstmatige intelligentie. Met zorg op afstand is het al mogelijk dat chronisch zieke patiënten contact houden met zorgverleners door middel van videobellen. Maar met innovatieve technologieën kan ook medicatietrouw worden gestimuleerd en is het mogelijk vitale waarden thuis continu te meten. Naast het feit dat deze ontwikkeling patiënten vele voordelen biedt, ontstaan er ook kansen die de werkdruk in de zorg verlichten. Voor de inzet van big data en kunstmatige intelligentie moet de klinische relevantie nog aangetoond worden. De inzet van deze technologieën is momenteel dan ook vooral van projectmatige aard, maar kan uiteindelijk een enorme impact hebben op de werkwijze van zorgverleners. Door vitale signalen te meten en patiëntdata te analyseren kan een algoritme ontwikkeld worden die voorspellingen kan doen. Zowel voor patiënt als voor zorgverlener verandert de behandeling van zo’n patiënt. Op basis van een patroon in een stijgende bloeddruk, een veranderende hartslag of afwijkende bloedwaardes, kan een verpleegkundige de patiënt verzoeken om medicatie in te nemen, bijvoorbeeld omdat uit de voorspelling blijkt dat de kans op een hartaanval groot is.

Bottleneck in de zorg

Van zorgverleners worden met de inzet van technologieën andere competenties en een andere rol verwacht. Juist op dit punt zien we een enorme bottleneck. De tijd die nodig is voor opleidingen en het aanleren van nieuwe vaardigheden ontbreekt, waardoor voordelen van de inzet van nieuwe technologieën achterblijven bij de verwachtingen. Daarnaast zijn de benodigde opleidingen in sommige gevallen niet medisch van aard, maar technisch of zelfs statistisch. Daardoor staan ze vaak laag op de prioriteitenlijst van de afdeling. Om de inzet van nieuwe technologieën in de zorg optimaal te benutten, zullen technologiebedrijven en zorginstellingen nauwer moeten samenwerken. Dit betekent samen de inzet van elke nieuwe technologie begeleiden tot deze in het hoofd en het hart van de zorgverleners zit en het gebruik een gewoonte is geworden. Alleen zo kunnen de technologische mogelijkheden de medische en maatschappelijke behoeften echt invullen. Dit kan op korte termijn de technologische vaardigheden in de zorg verbeteren, maar geeft ook meteen richting aan de ontwikkelaars van technologie. Zowel zorgorganisatie als leverancier profiteert van een betere samenwerking. De leverancier ontwikkelt technologie die beter aansluit bij het gebruik in de zorg en de zorg krijgt de technologie die ook echt de beoogde verbeteringen realiseert. Het inzetten van zorgprofessionals bij ontwerp, training en implementatie en het personeel de tijd geven om op de nieuwe manier zorg te verlenen, zijn cruciale stappen om de implementatie succesvol te laten verlopen.