MedMij zoekt drie bestuurders voor stichting

3 september 2018
Laptop-vrouw-zoeken
eHealth
Nieuws

Stichting MedMij is bezig met het invullen van een driekoppig bestuur. De afgelopen mei opgerichte stichting zoekt een voorzitter, een bestuurslid met ICT-ervaring en een bestuurslid met juridische ervaring. MedMij is enkele jaren geleden vanuit het Informatieberaad Zorg opgericht als programma om er voor te zorgen dat Persoonlijke Gezondheidsomgevingen (PGO’s) medische informatie kunnen halen uit elk informatiesysteem in de zorg. Mensen moeten zo meer regie over gezondheid en leefstijl krijgen.

Sinds mei 2018 is MedMij is behalve een programma en een raamwerk ook een stichting. De reden voor het oprichten van een stichting was dat het programma in een volgende fase terecht was gekomen. Sinds juli wordt het MedMij-stelsel van standaarden en afspraken in de praktijk gebracht. Versie 1.0 is beschikbaar om geïntegreerd te worden in PGO’s en informatiesystemen van ICT-aanbieders. 72 ICT-leveranciers en PGO-aanbieders hebben zich al aangemeld als kandidaat-deelnemer van MedMij.

Programma MedMij bestaat nog een jaar

De volgende fase maakt het nodig om van MedMij een juridische entiteit te maken die bijvoorbeeld overeenkomsten kan sluiten met ICT-leveranciers, zo vertelde programmamanager Mark Elstgeest in een interview met ICT&health afgelopen juni. Naast de stichting bestaat er nu nog gedurende een jaar het programma, dat met name de implementatie op zich neemt. De volgende stap wordt nu genomen met het daadwerkelijk invullen van een bestuur. De programmamanager neemt vooralsnog de functie van het bestuur waar. De stichting moet bestaan uit een driekoppig bestuur (eerst werd nog over drie tot vijf gesproken). Het bestuur wordt ondersteund door een kleine staf van waarschijnlijk 1-2 fulltimers), een eigenaarsraad - met een evenredige vertegenwoordiging van het patiënt en zorgaanbiedersperspectief - en een deelnemersraad met  een afvaardiging van de deelnemers aan het afsprakenstelsel. De stichting is opdrachtgever van een uitvoeringsorganisatie met daarin VZVZ Servicecentrum als beheerder van het afsprakenstelsel en Nictiz als beheerder van de informatiestandaarden. VZVZ is ook beheerder van het Landelijk Schakelpunt (LSP), dat dient voor met name regionale uitwisseling van medische informatie.

Het bestuur van MedMij

  • De voorzitter van het bestuur van Stichting MedMij is het eerste aanspreekpunt voor de dagelijkse operatie van de stichting en het gezicht van MedMij naar buiten. Als bestuurder is deze persoon eindverantwoordelijk voor de stichting en daarmee verantwoordelijk voor het opdrachtgeverschap aan de uitvoeringsorganisatie.
  • Het bestuurslid met ICT/ informatiemanagement profiel vertegenwoordigt het perspectief op de informatiekundige en ICT-aspecten van MedMij binnen het bestuur. Een belangrijk onderdeel van de afspraken betreffen de architectuur en technische specificaties van de gegevensuitwisseling. Dit benodigd kennis op het gebied van informatiemanagement, ICT architectuur en gegevensuitwisseling in ketens/ netwerken. Verder wordt affiniteit gevraagd met en een visie op de ontwikkeling van de zorg en e-health.
  • Het bestuurslid met juridisch profiel vertegenwoordigt het perspectief op de juridische, privacy- en informatiebeveiliging-aspecten van MedMij binnen het bestuur. MedMij moet vertrouwen bieden aan de gebruikers. Een belangrijk uitgangspunt is dat de uitwisseling van gezondheidsgegevens veilig plaatsvindt en waarbij de privacy van de zorggebruiker en zorgverlener is gewaarborgd. Dit perspectief moet een plaats hebben in het bestuur.
  Openingsmanifestatie van de e-healthweek 2019 Meer weten over hoe, waarmee en met wie de zorg haar toekomst implementeert? Bezoek dan op 21 januari 2019 de jaarlijkse ICT&health Openingsmanifestatie van de e-healthweek. Entreekaarten zijn gratis, dus wacht niet te lang en meld u snel aan want op is op!