Nictiz breidt implementatietool voor digitale verwijzing uit

18 oktober 2021
Dokter-patient
Digitalisering
Nieuws

Nictiz heeft de implementatietool voor elektronische gegevensuitwisseling uitgebreid. Vanaf nu bevat de tool ook praktische informatie voor de implementatie van de digitale verwijzing van de HAP naar de SEH uit de informatiestandaard acute zorg. De tool helpt zorgaanbieders met het realiseren van gestandaardiseerde informatie-uitwisseling. Onder andere door het maken van een plan van aanpak dat past binnen de zorgorganisatie.

De uitbreiding van de tool, Amigo!, biedt SEH-artsen en huisartsenposten (HAP's) handvatten die hen ondersteunen bij de implementatie van de digitale verwijzing van de HAP naar de SEH. Amigo! geeft antwoorden op vragen als 'Hoe krijgt een SEH-arts snel en overzichtelijk informatie over een spoedpatiënt vanuit de HAP?' en 'Wat moet gedaan worden om deze informatie digitaal uit te wisselen?'

Implementatie digitale verwijzing

Amigo! is een implementatietool van Nictiz. Hierin stond al informatie voor het realiseren van de ambulanceoverdracht naar de SEH. Met de nu gelanceerde uitbreiding bevat de tool ook praktische informatie voor de digitale verwijzing vanuit de HAP naar de SEH. Zorgaanbieders kunnen de tool inzetten om gestandaardiseerde gegevensuitwisseling te realiseren en zo de patiëntzorg verbeteren.

Het stappenplan dat in de tool verwerkt is, houdt rekening met alles wat informatie-uitwisseling in de zorgorganisatie raakt. Denk daarbij aan organisatiebeleid, zorgprocessen, informatie, applicatie en de IT-infrastructuur. Met het stappenplan kan de zorgaanbieder een op haar organisatie afgestemd stappenplan voor de implementatie maken.

In een verwijsbericht dat door de HAP-waarnemend huisarts of HAP-triagist naar de SEH gestuurd wordt, staan alle benodigde en noodzakelijke gegevens. Dit zijn naast patiëntgegevens ook gegevens over de verwijzing, de behandelvraag, de verwijsreden, de urgentiecode, het verslag van het contact, metingen, medicatiegegevens, contra-indicaties en aandoeningen.

Amigo! uitbreidingen

Binnen Nictiz wordt voortdurend gewerkt aan de doorontwikkeling van Amigo! Naast de handvatten voor implementatie van informatiestandaarden uit diverse zorgdomeinen wordt binnen de tool ook steeds meer andere relevante informatie verwerkt. Een voorbeeld daarvan is het monitoren van de landelijke implementatiegraad van informatiestandaarden.

In een later stadium kunnen zorgaanbieders met elkaar in contact komen om ervaringen uit te wisselen. Uiteindelijk moet Amigo! op laagdrempelige en toegankelijke wijze het gehele zorgveld te ondersteunen bij de implementatie en het gebruik van informatie-uitwisseling. De uitbreidingen worden gefaseerd uitgerold.