Nij Smellinghe van start met BeterDichtbij-app

ma 8 april 2019 - 12:07
Nij-Smellinghe-BeterDichtbij-scaled
Apps
Nieuws

Vanaf april kunnen patiënten van de afdelingen Cardiologie en Dermatologie van Nij Smellinghe appen met hun eigen behandelaar, bijvoorbeeld de arts. Via de beveiligde en gratis BeterDichtbij-app kunnen patiënten praktische en medische vragen rechtstreeks stellen aan hun behandelaar op het moment dat het hun uitkomt.

BeterDichtbij is bedoeld om niet-spoedeisende vragen te stellen aan het ziekenhuis of behandelaar. Het gebruik ervan is simpel, omdat het lijkt op WhatsApp. De appjes van patiënten komen via een beveiligd berichtenprogramma binnen op de desbetreffende polikliniek en worden altijd binnen drie werkdagen beantwoord. “Patiënten kunnen snel, veilig en makkelijk vragen stellen via de BeterDichtbij-app op een moment dat het hun past,” zegt Bert Kleinlugtenbeld, Voorzitter Raad van Bestuur ziekenhuis Nij Smellinghe.

Eerste Friese ziekenhuis

Ziekenhuis Nij Smellinghe is het eerste Friese ziekenhuis dat gebruik maakt van BeterDichtbij. In Nederland maken 16 ziekenhuizen en steeds meer huisartsen gebruik van deze app. Ziekenhuis Nij Smellinghe start in april 2019 met de afdelingen Cardiologie en Dermatologie. Vanaf mei kunnen patiënten ook vragen stellen aan de afdeling Maag, Darm en Leverziekten (MDL).

Ziekenhuis Nij Smellinghe zal de komende maanden ervaringen met de app gaan opdoen. De bedoeling is om de app later dit jaar over het gehele ziekenhuis uit te rollen. Op zaterdag 13 april houdt Ziekenhuis Nij Smellinghe een open dag om geïnteresseerden kennis te laten maken met de app.

Gebruik van BeterDichtbij

Enkele maanden geleden maakte ziekenhuis Nij Smellinghe al bekend gebruik te gaan maken van de app. Destijds stelde BeterDichtbij zelf dat 15 ziekenhuizen en tientallen huisartsenpraktijken al gebruik maken van de app.

BeterDichtbij, oorspronkelijk ontwikkeld door koepelorganisatie SAZ (Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen), werd begin 2018 verzelfstandigd. Sinds die tijd zijn er koppelingen gemaakt met partijen zoals informatieplatform Thuisarts en KPN (voor beeldbellen) om de app meer mogelijkheden te geven. Ook zijn er tools voor digitale beslisondersteuning toegevoegd.

In 2019 moet het verder onder meer mogelijk worden om geplande afspraken zichtbaar te maken in de app via de internationale HL7/FIHR standaarden en kunnen zorgorganisaties automatische reminders versturen zoals een afspraakherinnering. Verder worden mogelijkheden toegevoegd voor het beveiligd koppelen van zelfmetingen.