Novartis investeert fors in gebruik virtueel conferentieplatform

6 juli 2016
Nieuws
Novartis introduceerde het platform eerder dit jaar om zo on-demand content te leveren voor medische ontmoetingen zoals congressen en andere events. Het nut van het platform, zo schrijft PMLive, bleek onder meer de vorige maand tijdens het gebruik ervan op het American Society of Clinical Oncology (ASCO) congres. De content van het congres over kanker werd bekeken door ruim 4.600 virtuele bezoekers in 103 landen. Dat is vijf maal zo veel volgens Novartis als tijdens hetzelfde congres een jaar eerder, waarbij alleen traditionele sponsormethoden werden gebruikt om bezoekers te trekken.

Nog een goede gebruikerscase was die van het European School for Advanced Studies in Ophthalmology (ESASO) congres. In dit geval waren er bijna 1.800 virtuele bezoekers uit 75 landen die Vivinda gebruikten, tegen 500-600 oogheelkundigen die normaal in staat zijn om een dergelijk event te bezoeken.

Hoewel farmaceutische bedrijven zoals GlaxoSmithKline en Pfizer al eerder webinars hebben gebruikt om health professionals te bereiken, lijkt de strategie van Novartis een duidelijker doel te hebben om virtuele meetings structureel als toegevoegd element in te zetten. De twee hierboven beschreven gebruikerscases worden door het Zwitserse farmacieconcern gebruikt om op voort te bouwen in de komende jaren, zodat de kwaliteit, transparantie en het bereik van de interacties via Vivinda worden verbeterd.

Met het initiatief hoopt het bedrijf de relatie met de medische gemeenschap te veranderen en toegang tot informatie en educatie overal ter wereld aan te bieden, zodat dokters en patiënten er breder profijt van hebben. Traditionele marketing en sponsoring richting health professionals heeft duidelijke beperkingen die deels opgeheven kunnen worden met digitale tools. De onderneming heeft dan ook besloten fors meer te investeren in digitale instrumenten zoals Vivinda TV.