Onderzoek: E-health-programma zorgt voor sneller herstel

wo 27 juni 2018 - 09:22
patient_bed_ziekenhuis_rood
Apps
Nieuws

De e-health toepassing 'Ikherstel' zorgt ervoor dat patiënten sneller herstellen van hun operatie. Dit blijkt uit onderzoek onder 344 patiënten in diverse Nederlandse ziekenhuizen onder leiding van Amsterdam UMC, locatie VUmc. De resultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift The Lancet.

Met behulp van ikherstel kunnen patiënten 5 dagen eerder hun normale activiteiten oppakken dan zonder deze ondersteuning, vertelt arts-onderzoeker Eva van der Meij: "Tegenwoordig verblijven mensen steeds korter in het ziekenhuis na een operatie. Daardoor missen ze bepaalde ondersteuning om hun herstel te bevorderen. Dit e-health-programma gaat deze patiënten helpen en zorgt voor sneller herstel." Er is een dringende vraag naar een nieuwe vorm van zorg nu patiënten steeds sneller uit het ziekenhuis ontslagen worden. "Waar patiënten vroeger een aantal dagen zorg en informatie in het ziekenhuis ontvingen, zijn zij nu soms dezelfde dag alweer thuis, maar blijken onvoldoende geïnformeerd te zijn over het herstel," aldus Judith Huirne, hoogleraar gynaecologie, locatie VUmc. "Hierdoor blijkt herstel na operaties langer te duren dan dat je vanuit medisch perspectief zou verwachten."

Ikherstel mede ontwikkeld door Synappz

Ikherstel is mede ontwikkeld door Synappz, dat meerdere mobiele apps op de markt heeft gebracht op medisch gebied. Voorbeelden zijn een app voor mensen met allergie en met plasproblemen. Ikherstel is volgens Synappz momenteel bedoeld voor mensen die herstellen van een liesbreukoperatie of een kijkoperatie van de galblaas, eierstok of eileider. Andere behandelingen moeten volgen. Het VUmc wordt specifiek als partner genoemd. Met hulp van artsen zijn hersteladviezen ontwikkeld en zijn de behoeften van patiënten geïnventariseerd. Met behulp van deze informatie is een zorgprogramma ontwikkeld, waar de Ikherstel website deel van uitmaakt.

Gepersonaliseerde begeleiding

De onderzoeksgroep onder leiding van Han Anema en Judith Huirne ontwikkelde de e-health toepassing ‘ikherstel’ om patiënten na hun operatie op een gepersonaliseerde manier te begeleiden. Han Anema, hoogleraar sociale geneeskunde, locatie VUmc: "Patiënten krijgen adviezen met betrekking tot het hervatten van voor hen belangrijke activiteiten thuis, in hun werk of vrije tijd, bij een hobby of sport.  Zo ontvangt elke patiënt zorg op maat.” Ook krijgt de patiënt via de app inzicht of het herstel volgens plan verloopt en wordt met een activiteitenmeter gestimuleerd zelf te werken aan het herstel. Verder voorziet de app de patiënten van informatie over de operatie, veel voorkomende klachten en het herstel.

Vijf dagen eerder hersteld

Van der Meij en collega's onderzochten het effect van de e-health toepassing bij 344 patiënten die een galblaasoperatie, liesbreukoperatie of operatie aan de eierstokken ondergingen. De helft van hen kreeg toegang tot de e-health interventie. Uiteindelijk bleek deze groep vijf dagen eerder zijn of haar normale activiteiten te hebben hervat dan de controle groep. Het herstel werd op een volgens de onderzoekers innovatieve manier gemeten: elke patiënt kon zelf aangeven welke acht persoonlijke activiteiten moesten zijn hervat voor er sprake was van herstel. Ook scoorden ze hoger op het gebied van sociale participatie en fysiek functioneren, keerden ze eerder terug naar werk en waren ze meer tevreden over de vorm van zorg die ze ontvingen dan de controle groep.

Breder beschikbaar maken

Een belangrijke volgende stap is volgens de VUmc-onderzoekers om de ikherstel e-health interventie breder beschikbaar te maken voor patiënten buiten het onderzoek. Hieraan wordt momenteel hard gewerkt. De resultaten kunt u lezen in het wetenschappelijk tijdschrift The Lancet.
Hoe de zorg haar toekomst inricht? Duizenden zorgprofessionals ontdekken wat echt werkt en verzilveren kansen. Claim ook jouw ticket en ervaar het op het ICT&health World Conference 2025!