Philips breidt zijn IntelliSpace Enterprise Edition portfolio uit na een eerste uitrol in de VS. Dat kondigt het concern aan tijdens HIMSS & Health 2.0 Europa congres in Finland. Duitsland en het Midden-Oosten zijn de eerstvolgende marktgebieden met verdere uitbreiding naar andere internationale markten in de komende maanden gepland. Het Europese HIMSS-congres vindt plaats van 11 tot en met 13 juni in Helsinki.
IntelliSpace Enterprise Edition is een combinatie van Philips Radiologie- en Cardiologieportfolio's, en PerformanceBridge. Deze editie omvat nu ook het nieuwe IntelliSpace Precision Medicine Oncology Platform, IntelliSpace Precision Medicine Genomics en de IntelliSpace Exchange solutions. Het gaat volgens Philips om een pakket aan bedrijfsbrede gezondheidsinformatica dat adaptieve intelligentie en geavanceerde technologie gebruikt, aangedreven door Philips HealthSuite. Het systeem moet zorginstellingen in staat stellen tijdig, op de juiste plaats, en op het juiste moment weloverwogen beslissingen te nemen.
Aanpak toenemende IT-complexiteit
Carla Kriwet, Chief Business Leader of Connected Care bij Philips, stelt dat oplossingen als IntelliSpace Enterprise Edition deel uitmaken van de ontwikkeling van en intelligent, geïntegreerd systeem voor gegevensbeheer en -analyse bij het Nederlandse concern. Zo moeten CIO's en IT-afdelingen in de gezondheidszorg geholpen worden om met de toenemende complexiteit van IT-activiteiten van ziekenhuizen om te gaan. De systemen moeten beter geïnformeerde besluitvorming en zorgverstrekking ondersteunen. Verder verbeteren ze volgens Kriwet de zorgresultaten en helpen ervaringen van de patiënt en het personeel te verbeteren en de kosten van zorg te verlagen.
Philips heeft verder zijn Acute Care Suite van kritieke zorgtoepassingen uitgebreid met Tele-ICU-implementaties in het Verenigd Koninkrijk, het Midden-Oosten, Australië en Japan. Doel van de oplossing is om het tekort aan IC-artsen op te vangen. Het Philips eICU-programma is een wereldwijd toegepaste oplossing die technologie combineert met een op bewijs gebaseerde transformatie van de zorg, aldus Philips. Geavanceerde klinische, beslissingsondersteunende analyses moeten zorgaanbieders in staat stellen om klinisch zinvolle resultaten te identificeren, waardoor ze al bij de vroegste indicatie van verslechtering van de patiënt proactief in kunnen grijpen.
Quadruple Aim
Philips brengt tijdens het HIMSS Europe-congres ook haar Future Health Index (FHI) rapport uit: ‘Transforming healthcare experiences: Exploring the impact of digital health technology on healthcare professionals and patients’ aan. In deze vierde editie richt het rapport zich op de rol die digitale gezondheidstechnologie speelt bij het verbeteren van zowel de individuele als de professionele ervaring in de gezondheidszorg - twee belangrijke pijlers van het 'Quadruple Aim'-concept waarmee Philips de triple aim-doelen voor de gezondheidszorg heeft aangevuld.
Philips stelt ‘quadruple aim’ centraal bij het realiseren van een ‘health continuum’, zo vertelde Frans van Houten afgelopen april in een interview met ICT&health. Dit bestaat uit het bieden van integrale zorgoplossingen die zorgprocessen als geheel aanspreken in plaats van delen daarvan. Philips’ visie is: een gezondere en duurzamere wereld met behulp van innovatie.
Het health continuum bestaat uit een geheel van zorg en leefstijl dat begint bij gezond leven en preventie, overgaat in diagnostiek en behandeling en daarna in thuiszorg. De quadruple aim is de bekende triple aim, bestaande uit betere gezondheidsuitkomsten, een betere patiëntervaring en lagere zorgkosten, aangevuld met een hogere tevredenheid van de zorgprofessional.
“Hoe kunnen we als Philips de werkprocessen van artsen en verpleegkundigen zo goed mogelijk ondersteunen?", zegt José Strijbos, Director Health IT bij Philips. "Dat doe je door op het gebied van data en kunstmatige intelligentie. Daarin zien we heel veel mogelijkheden. Dat doen we door aan de ene kant te helpen om de juiste data bij elkaar te hebben en dan op basis van die data het beste behandelplan op te stellen. Dit zijn belangrijke zaken, zeker wanneer je het hebt over schaarste in de zorg, een belangrijk thema bij de Nederlandse community op HIMMS."
Daarnaast gaat volgens Strijbos het om de beste uitkomstinformatie van de patiënt. "Hoe goed is die patiënt nu eigenlijk betrokken bij zijn eigen gezondheid? Dan heb je het over connected care, dus hoe zorg je ervoor dat de patiënt ook buiten de muren van het ziekenhuis wordt gemonitord en dat de arts kan ingrijpen wanneer dit nodig is.”
“En vervolgens, als je nu al die oplossingen hebt, hoe kan Philips dan zo goed mogelijk helpen bij het ontlasten van zorgprofessionals bij het in gebruik nemen van die oplossingen?”
Aanpak uitdagingen IT-medewerkers
Philips integrated solutions toont tijdens het HIMSS hoe zijn portfolio, uitgerust met adaptive intelligence voor het het beheer van gezondheidsinformatie, een aantal van de grootste uitdagingen aanpakt waar IT-medewerkers in de gezondheidszorg mee te maken hebben. Hieronder vallen inefficiënte workflows, interoperabiliteit, het beheren van de overbelasting en samenvoeging van gegevens, kostenbeheersing en cyberbeveiliging.
Een voorbeeld hiervan is de Martini-Klinik aan de Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, een toonaangevend centrumvoor prostaatkankerbehandeling. De kliniek heeft gekozen voor een nieuwe IT-oplossing om patiëntgerapporteerde uitkomstgegevens (PROM's) te verzamelen: De Philips VitalHealth QuestManager.
QuestManager zorgt voor een digitaal gestandaardiseerd patiëntenonderzoek om de geschiedenis, het behandelresultaat, herstel en de patiënttevredenheid over de behandeling te verzamelen. De Martini-Klinik maakt sinds 1992 gebruik van dergelijke gegevens om de patiëntenzorg zowel therapeutisch als procesmatig te verbeteren. Vanaf deze zomer worden de vragenlijsten en evaluatie volledig en automatisch verwerkt met Philips VitalHealth QuestManager.