Proef met digitale huisartsenpost smaakt naar meer

27 juni 2022
doctor with laptop having video call with patient
Digitalisering
Nieuws

Een proef met een digitale huisartsenpost die de reguliere spoedzorg aanvult bij NEO Huisartsenzorg is volgens betrokkenen positief uitgepakt. Met de nieuwe digitale service kunnen de ruim 447.000 inwoners van regio Nijmegen en Boxmeer op vrijdagavond, zaterdag en zondag digitaal hun spoedeisende zorgvragen digitaal stellen aan de huisartsen-spoedposten Nijmegen en Boxmeer.

Patiënten kunnen tijdens dit digitale spoedoverleg met de huisartsenpost chatten over hun zorgvraag en dit kan worden ondersteund met foto´s of video. Ongeveer 3.800 inwoners van regio Nijmegen/Boxmeer maakten inmiddels met succes gebruik van deze nieuwe digitale mogelijkheid die aanvullend is op de reguliere spoedzorg.

Voordelen digitale huisartsenpost

Digitale zorg heeft niet alleen bij spoedeisende vragen veel voordelen. In bijna alle ziekenhuizen zijn er tegenwoordig tal van digitale consulten mogelijk, bijvoorbeeld voor het monitoren van chronische ziekten of in het geval van thuismonitoring na een operatie. Dit spaart reistijd en onnodige doorverwijzingen of afspraken worden voorkomen. Die voordelen gelden expliciet ook bij digitale spoedzorg.

Digitale zorg is aanvulling op reguliere zorg

De huisartsen-spoedposten Nijmegen en Boxmeer volgen met deze digitale huisartspost het voorbeeld van huisartsenposten in Eemland, Rijnmond, Drenthe die al eerder starten. “Wij zijn blij dat we dit nu ook aan patiënten in onze regio aanbieden”, vertelt Eva Ouwendijk, huisarts en medisch adviseur bij huisartsen-spoedposten Nijmegen en Boxmeer.

“De afgelopen periode hebben we proefgedraaid met de digitale huisartsenpost. Sindsdien zijn bijna 3.800 patiënten digitaal geholpen. Patiënten zijn tevreden over de bereikbaarheid van de huisartspost, de vriendelijkheid van de zorgprofessionals en vinden dat ze doeltreffend worden geholpen. Ook onze zorgprofessionals die chatten met de patiënten zijn positief. Ze vinden het een mooie aanvulling op de zorg die we al leveren en het vermindert de druk op de telefoon.”

Patiënten bereiden zelf digitale consult voor

Doel van de digitale huisartsenpost is de spoedeisende zorg in de weekend- en avonduren op een veilige manier op afstand te blijven garanderen. Via Spreekuur.nl krijgen patiënten locatie-onafhankelijke en persoonlijke zorg voor spoedvragen. Dat kan onder meer gaan over wonden, acute oogklachten of ernstige huidinfecties. Patiënten bereiden het digitale consult zelf voor door gevalideerde triage- en anamnesevragen te beantwoorden en door een foto toe te voegen. Zorgmedewerkers zijn in staat om dankzij die info in staat om het digitale consult vlot af te handelen.  Van alle consulten wordt geautomatiseerd een samenvatting gemaakt die toegevoegd wordt aan het dossier.

Digitale huisartsenpost: geopend van vrijdag tot en met zondag

De digitale huisartsenpost Nijmegen/Boxmeer is op dit moment beschikbaar op vrijdag van 17.15 tot 21.30 uur en in het weekend van 9.45 tot 15.30u. Eva Ouwendijk: “Op onze website is ook direct de chatfunctie beschikbaar voor inwoners van onze regio. Zij vullen een aantal gegevens in zodat we weten met wie we te maken hebben en wie de eigen huisarts is. En ze geven aan wat hun klacht is. Vervolgens komen ze in een digitale wachtkamer waar een zorgprofessional ze digitaal ophaalt. En dan begint de chat over de zorgvraag.”