Röpcke-Zweers start met patiëntenportaal

11 juli 2018
MijnSaxenburgh_Live1
Databeschikbaarheid
Nieuws

Het Röpcke-Zweers Ziekenhuis in Hardenberg is maandag 9 juli van start gegaan met het online patiëntendossier MijnSaxenburgh. Patiënt en oud-medewerkster Mirjam Wanders heeft het portaal officieel geopend namens de werkgroep die zich met de inhoud van het portaal heeft bezig gehouden. Alle patiënten van de Saxenburgh Groep kunnen er gebruik van maken.

MijnSaxenburgh is een veilige digitale omgeving die het mogelijk maakt om vanuit huis via DigiD inzage te krijgen in het eigen dossier. Het patiëntenportaal heeft verschillende mogelijkheden. Naast het raadplegen van de eigen gegevens kunnen er op korte termijn realtime uitslagen worden bekeken, op sommige poliklinieken e-consults worden ingepland en afspraken worden gemaakt. In december 2017 startte de werkgroep met onder andere patiënten, artsen, verpleegkundigen en ICT’ers met de voorbereidingen voor MijnSaxenburgh. Zorgverleners en patiënten hebben samen om tafel gezeten om te bepalen welke gegevens getoond moeten worden op het patiëntenportaal – iets waarover landelijk onlangs nog discussie is gevoerd tussen Patientenfederatie Nederland en ziekenhuiskoepel NVZ. Ook is er hard gewerkt om de techniek op orde te krijgen, zodat patiënten een veilige omgeving krijgen.

Voordelen patiëntenportaal

Online inzage van gezondheidsgegevens heeft volgens het ziekenhuis veel voordelen voor patiënten, zorgverleners en de interactie tussen beiden. Zo kunnen patiënten zich via online inzage vooraf beter op een consult voorbereiden en is het de verwachting dat zij zich meer betrokken voelen bij hun gezondheid en de geleverde zorg. Het Röpcke-Zweers Ziekenhuis heeft al meer stappen gezet op het gebied van digitalisering van informatie voor en communicatie met patiënten. Zo worden patiënten sinds januari 2018 ziekenhuisbreed van informatie voorzien over hun ziektebeeld of behandeling via het Inforium-platform. Verder maakt het ziekenhuis gebruik van de app BeterDichtbij. Specialisten kunnen met deze app met hun patiënten communiceren en gegevens uitwisselen. In december 2016 is een nieuw EPD ingevoerd: HiX van de Nederlandse leverancier ChipSoft. Destijds werd al aangekondigd dat dit de eerste stap was om patiënten op termijn van informatie te voorzien zoals behandelingen, afspraken of labuitslagen.

Ook cliëntenportaal

De Saxenburgh Groep omvat ziekenhuiszorg, ouderenzorg en revalidatiezorg in de regio Coevorden, Hardenberg, Ommen en Twenterand. De instellingen voor ouderenzorg hebben het afgelopen jaar een cliëntenportaal uitgerold: het Verwantenportaal. Woonzorgcentrum Nijenhaghen in Ommen ging hier afgelopen mei op over. De overige ouderenzorglocaties van de Saxenburgh Groep in Coevorden, Gramsbergen, Hardenberg en Ommen deden dat eerder al. De aftrap was ruim een jaar geleden in Woonzorgcentrum De Bekke in Hardenberg.