SimpleSkin maakt ‘sensing’ textiel klaar voor de massamarkt

vr 24 februari 2017 - 15:36
Nieuws

Onderzoekers uit Duitsland, Zwitserland en Zweden introduceren SimpleSkin, een wasbaar ‘sensing’ textiel, wat activiteit en fysiologische veranderingen meet. SimpleSkin is op grote schaal te produceren en heeft de interesse van verschillende grote bedrijven gewekt, waaronder Volkswagen en Adidas.

SimpleSkin is op ieder moment van de dag in te zetten. Het textiel meet lichaamsbeweging, elektrische signalen, activiteit en veranderingen in lichaamscapaciteit. Zo is het onder andere mogelijk met het textiel te meten of iemand uitgedroogd is, wat iemand eet en of iemand beweegt. Het project van onderzoekers aan DFKI, de universiteiten van Boras, Passau en Stuttgart, het Institute of Textile Technology and Process Engineering Denkendorf en het Zwitserse Federal Institute of Technology in Zurich in samenwerking met Zwitsers textiel bedrijf Sefar streeft naar massa productie van ‘sensing’ textiel.

Van niche, naar massaproduct

Met het project (pdf) willen de onderzoekers de wereld van zelfmeting veranderen. Veel mensen zetten hier momenteel een smartphone voor in. Een smartphone heeft echter als nadeel dat deze op bepaalde momenten niet in directe aanraking is met de mens, bijvoorbeeld tijdens de slaapuren. De sensoren van SimpleSkin zijn echter ook in een matras, tafelkleed of yoga mat te plaatsen. Zo moet SimpleSkin van sensoren een massaproduct maken. Het textiel is flexibel en wasbaar. Bovendien ademt de stof, wat comfort verhoogt.

Goedkoop produceren

Het ‘sensing’ textiel is goedkoop te produceren. De onderzoekers bereikten dit doel door verschillende productiefasen omtrent slimme technologie bij elkaar te voegen. Zo omvat het produceren van SimpleSkin zowel de textielproductie, als het ontwikkelen van elektronica en het implementeren van software. Dit elimineert de nood om voor iedere stap een nieuwe speciale oplossing te implementeren.

Interesse van grote spelers

Volkswagen tekende al een samenwerkingsovereenstemming na het zien van een prototype voor een slimme autostoel. De stoel gebruikt drukgevoelig textiel om zo de houding, het activiteitsniveau en de ademhalingssnelheid van de bestuurder te meten. Zo kan de auto zelf aangeven wanneer een bestuurder moet stoppen of in gevaar komt.

Adidas heeft interesse in de ontwikkeling van een slimme voetbalschoen, wat veranderingen in oppervlaktedruk meet.

Het SimpleSkin project is gefinancierd door de EU in het kader van het Future & Emerging Technologies (FET) programma. De komende jaren focussen de onderzoekers zich op technologie voor het monitoren van gezondheid en activiteit. Op de lange termijn richten de onderzoekers zich echter op het verplaatsen van gewone kleding met ‘slimme’ alternatieven.