Search
Close this search box.
Search

Spaarne Gasthuis: nieuwe aanmeldapp voor patiënten

Vanaf 20 juni 2022 kunnen patiënten van Spaarne Gasthuis Hoofddorp zich voor een afspraak bij de polikliniek aanmelden met een speciale app. De handige app was al beschikbaar in Haarlem Zuid en Haarlem Noord. Het Spaarne Gasthuis startte als een van de eerste ziekenhuizen in Nederland met deze aanmeldapp die beschikbaar is in de Google Play Store, in de App Store en ook via een QR-code kan worden gedownload.

Als de patiënt de afspraak thuis heeft voorbereid en alle gegevens compleet zijn, dan kan de hij of zij op de dag van de afspraak in het ziekenhuis dankzij de aanmeldapp ‘MijnSpaarneGasthuis’ meteen doorlopen naar de polikliniek. De patiënt neemt plaats in de wachtruimte en meldt zich aan via de app. De zorgverlener weet dan dat hij of zij er is en komt hem of haar ophalen in de wachtruimte. Zo’n app maakt de ziekenhuislogistiek zonder meer efficiënter.

Patiënten kunnen zich dus met de aanmeldapp eenvoudig melden bij de poli, maar natuurlijk ook nog steeds bij een van de ontvangstmedewerkers in de hal. Samen controleren zij indien nodig de gegevens en de ontvangstmedewerker meldt de patiënt aan voor zijn of haar afspraak. Eenmaal in de wachtruimte kan de patiënt, net als bij een aanmelding via de app, gewoon plaatsnemen. De zorgverlener weet dat hij of zij er is en komt hem of haar ophalen in de wachtruimte.

Meer regie en meer privacy

Dankzij de nieuwe manier van werken met de aanmeldapp heeft de patiënt meer regie over zijn zorgproces. Men kan gemakkelijk thuis de gegevens controleren en – indien nodig – medicijngebruik en allergieën toevoegen aan het online dossier. Tevens kunnen eventueel vragenlijsten worden ingevuld over de gezondheid. Op die manier is de zorgverlener goed op de hoogte van de gezondheidssituatie van de patiënt en is er meer tijd in de spreekkamer om de reden van het bezoek te bespreken.

Aanmeldapp verhoogt privacy

Met behulp van de app kan de patiënt zelf de zorgverlener laten weten dat hij of zij in de wachtruimte zit. Dankzij het nieuwe proces worden privacygevoelige gesprekken niet meer aan de balie gevoerd. Bovendien heeft de doktersassistente meer tijd om patiënten te helpen bijvoorbeeld bij het maken van een nieuwe afspraak of voor medisch inhoudelijke vragen. Dit gebeurt dan niet aan de balie, maar in een aparte ruimte.

Peter icthealth

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
Hartstilstand
Smartwatch registreert hartstilstand en redt levens
Visuele prothese
Visuele prothese voor blinden in ontwikkeling
ransomware
Hackers richten zich nu ook op domotica
wearable
Galaxy Ring meet op sierlijke wijze gezondheid
Data SEH
SEH data en AI kunnen verkeersveiligheid verbeteren
inclusief
Philips wil in 2025 wereldwijd 2 miljard levens verbeteren
subsidies
Nieuwe subsidies voor innovatieve therapie tegen dementie
exergaming
Exergaming laat mensen meer en langer bewegen
app
Zuyderland kiest óók voor berichtenfunctie BeterDichtbij
Cardioloog Eelko Ronner van het Reinier de Graaf ziekenhuis heeft een robotecho ontworpen waarmee sneller en eenvoudiger een hartecho kan worden gemaakt. (Afbeelding: Corbotics)
Sneller hartecho maken met robot
Volg jij ons al?