Spraakherkenning biedt ggz-professional meer tijd voor patiënt

4 oktober 2021
gesprek-arts-psychiater
Digitalisering
Nieuws

Door de toenemende behoefte aan psychische zorg levert verslaglegging steeds meer werkdruk op. Het kan voor zorgprofessionals in de geestelijke gezondheidszorg dan ook een uitdaging zijn om aan alle vereisten voor medische verslaglegging te blijven voldoen. Met spraakherkenning van Nuance zijn zorgprofessionals in de geestelijke gezondheidszorg minder tijd kwijt aan verslaglegging en is de inhoudelijke kwaliteit vaak beter dan bij typen. Behandelaars houden zo meer tijd over voor patiënten en kunnen hen beter behandelen.

Jaarlijks doen in Nederland 1,3 miljoen mensen een beroep op de geestelijke gezondheidszorg. In de ggz is het opbouwen van een uitgebreid en correct medisch dossier voor al deze mensen essentieel. In Nederland moeten zorgprofessionals namelijk voldoen aan de richtlijnen van de NZa (Nederlandse Zorgautoriteit) en van zorgverzekeraars, evenals praktijkstandaarden van de diverse disciplines die op dit terrein werkzaam zijn. Met het oog hierop moeten ze patiëntgegevens en de context van de behandeling registreren.

Veel ggz-professionals besteden dagelijks 2 tot 3 uur aan het opstellen van (voortgangs)verslagen en behandelplannen. Dat is nog los van het schrijven van verwijsbrieven, het beantwoorden van brieven van de huisarts, het schrijven van rapporten en, heel belangrijk voor de juiste zorg: corresponderen met andere betrokken professionals in de zorgketen, van huisarts tot zorgverzekeraar.

Ook voor de communicatie met collega’s in multidisciplinaire zorgteams is medische documentatie cruciaal. Om de continuïteit en de effectiviteit van het behandelplan te garanderen, maar ook als het gaat om vereisten voor kinderbescherming, medisch juridische aspecten en maatschappelijke zorg. Uitwisselbaarheid en eenduidigheid van verslagen is dan een must. Er mag bijvoorbeeld geen verschil in interpretatie van afkortingen ontstaan.

Met mensen werken centraal

Kortom, het nauwkeurig vastleggen van het hele behandeltraject is een belangrijk onderdeel van het werk van ggz-professionals. Weinig behandelaren ervaren dit echter als een leuk en boeiend onderdeel. Zij zitten in het vak om met mensen te werken, niet om verslagen uit te typen.

Aan het einde van een werkdag nog uren moeten typen, kan iets worden waar men tegenop ziet. Omdat typen ook iets is waar zorgprofessionals over het algemeen niet voor geleerd hebben, is het onvermijdelijk dat er bij het uitwerken van een verslag soms details over het hoofd worden gezien.

Ook de nauwkeurigheid van geschreven - ofwel gesproken - teksten die uiteindelijk deel uitmaken van het EPD, is zeer belangrijk. Behandelaren doen hun uiterste best om foutloze verslagen en notities te maken. Zorgorganisaties streven binnen dit kader naar kwaliteit door eenduidige wijze van interpreteren, zodat dossiers overzichtelijk zijn voor hen én voor de patiënt.

Spraak natuurlijke communicatie

Spraak is voor mensen de meest natuurlijke manier om met elkaar te communiceren. We leren praten zonder dat we daarvoor jarenlang naar school moeten. Spraakherkenningstechnologie herkent menselijke spraak en zet deze in tekst om. Zo helpt spraakherkenning bij het maken van verslagen.

Met de juiste spraakherkenningsoplossing kunnen professionals in de geestelijke gezondheidszorg sneller verslagen maken en invullen door de stem te gebruiken in plaats van de vingers. En zoals eerder aangegeven moet een spraakherkenningsoplossing ook uiterst nauwkeurig zijn, zodat de verslagen kloppen en voor elke behandelaar van een patiënt eenduidig zijn.

Effectieve tijd weegt zwaarder

Uit veel onderzoeken vanuit Nuance onder zorgverleners komt verder sterk naar voren dat de effectieve tijd van de behandelaar voor de patiënt - het oogcontact tijdens het consult - nog zwaarder weegt dan de tijdswinst die behaald wordt met spraakherkenning.

Nuance Dragon Medical One (DMO) is een veilig spraakplatform in de cloud waarmee zorgprofessionals efficiënter en productiever werken. Zorgprofessionals kunnen er efficiënt, snel en nauwkleurig mee werken. Dragon Medical One wordt bovendien veilig in de cloud gehost via Microsoft Azure.

Verslagen maken met het platform verloopt soepel omdat zorgprofessionals met hun stem notities en verslagen rechtstreeks in EPD-systemen en andere programma’s zoals Microsoft Word kunnen maken en bewerken. Met de oplossing kunnen ggz-zorgprofessionals met hun stem verslagen drie keer sneller maken, bewerken en opmaken dan wanneer ze typen.

Voordelen spraakherkenning

Reinier van Arkel is een gespecialiseerde aanbieder van psychische en psychiatrische hulpverlening die Dragon Medical One inzet voor spraakherkenning. Pieter-Jan Carpentier, al ruim 30 jaar psychiater bij Reinier van Arkel, heeft in de afgelopen drie decennia de evolutie van het dicteren van dichtbij meegemaakt: van veel papieren dossiers, tot ingesproken cassettebandjes, tot de hedendaagse volwassen oplossing met spraakherkenning. Hij vertelt over de voordelen ervan.

Welk deel van uw werkdag besteedt u aan verslaglegging?

“Tussen de 10-20 procent besteed ik aan verslagen en rapportage. Het hangt ervan af of het eerste kennismaking of vervolgafspraken zijn. Het verslag van een eerste kennismaking kost meer tijd. Als ik dezelfde teksten even lang zoals ik die heb ingesproken zou moeten uittikken, dan zou ik 50 – 75 procent meer tijd mee kwijt zijn om mijn verslag te doen. Ten tweede zou deze er ook anders uitzien. Ik denk dat ik veel beknopter zou zijn. Door de tijdsdruk kan ik een meer uitgebreide rapportage maken met spraakherkenning dan zonder.”

Hoeveel jaren gebruikt u spraakherkenning?

“Met spraakherkenning heb ik in mijn carrière nagenoeg altijd kunnen dicteren. Vanaf dat ik arts ben, heb ik ermee kunnen werken. Voorheen waren dat dicteerapparaten en cassetterecorders en op een gegeven moment werd de secretariële ondersteuning te duur, daarna zonder ondersteuning maar gelukkig was dat van korte duur. Een aantal jaren terug werd er een systeem binnen onze organisatie van een ander merk geïntroduceerd, maar er werd niet systematisch gebruik van gemaakt. Men raakte al snel gedesillusioneerd door de beperkingen van dat systeem en men heeft de beperkingen voor lief genomen.”

Hoe maakt spraakherkenning uw werk aangenamer?

“Waar spraakherkenning vooral goed voor is, is voor de hand liggende verslagen, als het van tevoren duidelijk is wat je wilt schijven, bijvoorbeeld bij vervolg contacten. Meestal recht toe recht aan, makkelijk in je hoofd. De grootste winst wordt ook behaald voor snelle aantekeningen, en ook als er al een rapport ligt. Geen of minder tijdswinst, als je nog moet bedenken hoe je het gaat opstellen. Maar deze rapporten komen relatief minder voor.”

Hoe ervaart u de spraakherkenning van Nuance Dragon Medical One?

“Uiteindelijk is mijn verslaglegging nu beter, als je alle factoren naast elkaar zet. Ik ben nu in staat vaak dezelfde dag van consult een verslag klaar te hebben. Spraakherkenning laat het beter toe. Ik dicteer eerst de volledige tekst, daarna corrigeer ik de tekst en ga ik bijschaven om de flow van het dicteren niet te verliezen. Corrigeren kost nog wel concentratie, maar over het algemeen is de accuraatheid beter.”

Zou u spraakherkenning uw collega’s aanraden en waarom?

“Absoluut, ik probeer het heel de tijd te doen. Ik snap werkelijk niet waarom de collega’s graag willen blijven tikken. Een hoop collega’s tikken met twee vingers, vooral de mensen van mijn generatie, de jongere generatie tikt iets sneller. Desondanks begrijp ik het niet. Maar wellicht komt er een tijd dat ook zij het gaan inzien.”

Download hier de white paper van Nuance over Dragon Medical One.

Functies en voordelen Nuance Dragon Medical One

  • Spraakherkenningsoplossing speciaal voor de geestelijke gezondheidszorg
  • Bewezen, uiterst betrouwbare oplossing.
  • Snel en nauwkeurig documenten maken.
  • Werken in realtime.
  • Kostbare tijd besparen.
  • Meer interactie met en zorg voor de patiënt.
  • Ongeëvenaarde productiviteit door gebruik van aangepaste woordenlijsten en opdrachten.
  • Ongeëvenaarde productiviteit doordat zorgprofessionals onderweg kunnen werken.
  • Minder kans op een burn-out.
  • Ergonomisch product.
  • Eenvoudig gebruiken, installeren en beheren.
  • Betaalbare, schaalbare oplossing.
  • Veilige oplossing die aan de nalevingsvereisten voldoet en 24x7 beschikbaar is.

Over Nuance Communications

Nuance Communications (Nuance) is een technologiepionier en marktleider op het gebied van oplossingen voor Conversational AI en Ambient Intelligence. 77 procent van de Amerikaanse ziekenhuizen en 85 procent van de Fortune 100 over de hele wereld vertrouwt op Nuance als fullservice partner.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Nuance.