Programma

Nieuws
Tip hier de redactie
Bekijk overzicht
Artikel delen

TolkentelefoonApp doorbreekt barrières en verbetert zorg voor anderstaligen

Het Tolk- en Vertaalcentrum Nederland lanceert de TolkentelefoonApp, speciaal voor de zorg. De app doorbreekt taalbarrières door het mogelijk te maken professionele tolken op elk moment in te zetten. Zorgverleners krijgen zo een beter inzicht in de zorgvraag, terwijl patiënten beter begrijpen welke behandeling zij krijgen. De app moet zo de kwaliteit van de zorg voor anderstaligen verbeteren.

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

Het Tolk- en Vertaalcentrum Nederland signaleerde een behoefte aan het verbeteren van communicatie tussen patiënten en zorgverleners. Om deze behoefte te bevredigen ontwikkelde de organisatie de TolkentelefoonApp, een app waarmee een zorgverlener snel en eenvoudig een professionele tolk kan inschakelen. De app overbrugt hiermee taalbarrières en streeft ernaar de kwaliteit van zorg te verbeteren.

Taalbarrières problematisch voor zorgverlener en patiënt

Het bieden van de juiste zorg is lastig wanneer er een taalbarrière is. Momenteel moeten anderstalige patiënten vaak vertrouwen op de vertaalkunsten van familie, vrienden of in enkele gevallen een professionele tolk. Dit is echter niet altijd een mogelijkheid: soms is er niemand in de directe kring van de patiënt in de mogelijkheid te vertalen. En sommige onderwerpen zijn simpelweg taboe of te complex om te bespreken met een derde partij in de kamer.

Het afstemmen van de juiste zorg wordt op die momenten voor zowel zorgverlener als patiënt problematisch. Zo is het voor de zorgverlener lastiger een juiste diagnose en zorgvraag vast te stellen. Patiënten, aan de andere kant, lopen het risico niet te begrijpen hoe de behandeling eruit ziet. Zo kan de taalbarrière zorgen voor extra zorgverbruik.

Altijd beschikbaar

De TolkentelefoonApp is te downloaden op zowel een smartphone als tablet. Na het downloaden is het mogelijk om binnen 60 seconden de juist tolk voor elke gewenste taal aan de lijn te krijgen. Deze tolken zijn 24 uur, zeven dagen per week bereikbaar. Dit maakt het voor patiënten en zorgverleners makkelijk snel en eenvoudig een tolk in te schakelen. Dit verbetert de mogelijkheid tot communicatie tussen patiënt en zorgverlener.

De TolkentelefoonApp heeft geen  bijkomende kosten en is beschikbaar voor alle zorgverleners in Nederland.

###Talkentelefoonapp###

Gebruik tolk vergemakkelijken

Uit onderzoek van het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL) blijkt dat niet altijd een tolk ingezet wordt wanneer dit nodig is. Volgens zorgverleners is bij 16 procent van alle anderstaligen patiënten de inzet van een professionele tolk noodzakelijk, terwijl dit maar bij 5 procent van de gevallen gebeurt. Het is immers niet altijd mogelijk een professionele tolk in een praktijk te hebben. De TolkentelefoonApp overbrugt deze barrière en geeft zorgverleners een tolk in hun achterzak.

De laagdrempeligheid van de app maakt het voor alle partijen makkelijker om de communicatie, en hiermee de zorgkwaliteit, te verbeteren.  De app is beschikbaar voor Android, iOS en Windows.

Openingsmanifestatie 2021
Wilt u op 17 juni 2021 ook naar de ICT&health Openingsmanifestatie? Entreekaarten zijn gratis maar op is écht op! Dus wacht niet en meld u snel aan.

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen