UMC Utrecht biedt patiënten app voor bekijken en delen beelddata

di 31 oktober 2017 - 06:56
mybodymydata_edited
ICT
Nieuws

Patiënten van het UMC Utrecht kunnen voortaan toegang krijgen tot hun eigen medische beelddata en kunnen deze beelden ook delen. Om dit mogelijk te maken heeft radioloog en softwareontwikkelaar Wouter Veldhuis van het UMC Utrecht de app myBody myData ontwikkeld. Het UMC Utrecht is het eerste ziekenhuis dat deze mogelijkheid biedt.

Met de app myBody myData kunnen patiënten volgens het UMC Utrecht eenvoudig, volledig en gratis toegang hebben tot hun eigen medische beelddata. Zij hebben ook de mogelijkheid deze gegevens in eigen regie, voor een second opinion of verdere behandeling, te delen.  De vraag van patiënten om toegang te krijgen tot hun eigen beelden was de belangrijkste motivatie voor Veldhuis om de app te ontwikkelen.

Op basis van een uitgebreid patiëntfocusonderzoek zijn de specifieke wensen van patiënten in kaart gebracht. Vervolgens hebben ruim 1000 patiënten met een iPhone of iPad de app gebruikt en zo bijgedragen aan de verdere ontwikkeling van de app, zoals diverse aanpassingen in het ontwerp en de functionaliteit.

De pilotfase is voorbij en Veldhuis is nu bezig met een Androidversie, zodat de app door vrijwel iedereen met een smartphone gebruikt kan worden. Daarna kan een uitrol naar alle andere ziekenhuizen plaatsvinden.

Meer regie patiënt

De app moet patiënten meer regie geven over hun gezondheid of behandeling. Hij is volgens het UMC Utrecht eenvoudig te gebruiken, heeft een interactief formaat en is alleen in een beveiligde omgeving beschikbaar. Patiënten kunnen de beelddata direct vanuit de app met één druk op de knop delen met een andere arts van hun keuze. Dat kan in het geval van een second opinion of een aanvullende behandeling, wat bij het UMC Utrecht ruim 10.000 keer per jaar plaatsvindt.

De arts voor de extra behandeling of second opinion krijgt de nu beelddata rechtstreeks uit het UMC Utrecht, in volledige medische kwaliteit, meteen geschikt voor opname en analyse via het beeldsysteem van zijn of haar eigen ziekenhuis. De patiënt krijgt een melding wanneer de arts zijn gegevens downloadt en ook wanneer hij dat vergeet.

Verder biedt de app opties om het gesprek tussen de patiënt en arts te faciliteren. Patiënten kunnen in de app aantekeningen maken in notitie-vorm of  rechtstreeks op de beelden tekenen, bijvoorbeeld om delen aan te geven waar ze vragen over hebben.

Andersom kan de arts tijdens een consult op de beelden tekenen om het gesprek te verduidelijken. Nu gebeurt dat vaak op het beeldscherm van de arts en gaat de uitleg verloren wanneer de patiënt de kamer verlaat. In de myBody myData app worden de beelden met notities of annotaties bewaard en daarbij automatisch gebookmarkt, zodat ze bij een volgende afspraak snel en eenvoudig opgezocht kunnen worden.

Zoeken medische informatie niet eenvoudig

De app geeft verder suggesties en tips voor het zoeken op internet. Veel patiënten ‘googelen’ hun klachten of aandoening. Góéd zoeken is echter niet eenvoudig, iets dat de Consumentenbond afgelopen juni al constateerde op basis van eigen onderzoek. De app geeft daarom links naar sites met betrouwbare medische informatie en geeft interactieve voorbeelden van zoekopdrachten.

Veldhuis stelt bij de ontwikkeling van zijn app aandacht geschonken te hebben aan details die voor patiënten belangrijk kunnen zijn. De achtergrondafbeelding is neutraal of een mannelijke of vrouwelijke torso. De afbeelding is te wijzigen, simpelweg als genderkeuze, of bijvoorbeeld als een vrouw een borstamputatie heeft ondergaan en het aanzien van een vrouwelijke torso te confronterend is. Er ligt inmiddels een goedgekeurd onderzoeksvoorstel klaar om te evalueren wat het gebruik van de app met mensen en hun psyche doet, zo meldt het UMC Utrecht.