Van niertransplantatie naar MOOC: technologie verbetert medische opleiding

18 oktober 2017
Nieuws

Van eerste niertransplantatie in 1966 naar eerste massive online open course (MOOC) over nier-, pancreas en eilandjestransplantaties in 2019: voor het LUMC zijn het slechts twee stappen op de weg naar voortdurend innoveren. Zo moet het bijwonen van virtuele operaties om hier van te leren doodgewoon worden.

Technologie maakt de weg vrij voor meer persoonlijk contact tussen studenten en leraren. Vertelt  Prof. Marlies Reinders. Zij werd per 1 juli benoemd tot hoogleraar Interne Geneeskunde, in het bijzonder innovatie in het geneeskundeonderwijs. De MOOC die zij samen met onder meer het Center for Innovation van de Universiteit Leiden ontwikkelde, is al gevolgd door 9000 mensen in meer dan 90 landen. Ook door (aankomend) artsen die niet in de gelegenheid zijn om congressen te bezoeken.

“Zij stellen allerlei vragen, bijvoorbeeld over de beschikbaarheid van alternatieve medicijnen. De medicijnen die wij gebruiken zijn soms te kostbaar voor hen. Dat maakt indruk.” Sinds 2015 komen ieder jaar in de maand juli gedurende 3,5 dag studenten en transplantatiespecialisten bijeen voor de Leiden Oxford Transplantation Summer School (LOTS). “Zij hebben de MOOC gevolgd waardoor zij op een hoger niveau instappen en er sneller diepgaande discussies ontstaan. Dat is ontzettend inspirerend.”

Meer tijd voor contact met studenten

Dankzij dit soort ontwikkelingen bepalen studenten in toenemende zelf wanneer en hoe ze studeren. De trend naar minder hoorcolleges is onmiskenbaar, stelt Reinders. De behoefte onder studenten is volgens haar groot. “Online voeren zij actieve discussies en dat is in de collegezaal lastiger. De komende jaren gaan we de effectiviteit van techniek in het onderwijs samen met onderwijskundigen wetenschappelijk meten. Een positief effect is in ieder geval dat ik meer tijd overhoud voor contact met studenten in de werkgroepen.”

###MOOC###


Technologie maakt het nu mogelijk voor studenten om een operatie bij te wonen zonder fysiek aanwezig te zijn. Of alvast ervaren hoe het is om visites te lopen, voordat je daadwerkelijk een patiëntenkamer binnenstapt. “Het bestuderen van situaties door een 3D-film maakt het mogelijk om studenten beter voor te bereiden op wat ze gaan zien,” stelt Reinders. “We hebben recent de eerste stappen in de toepassing hiervan gezet voor de co-assistenten interne geneeskunde en gaan dit verder uitbreiden in de komende jaren. Natuurlijk gaan we het gebruik koppelen aan onderzoek.”

Over Marlies Reinders

Marlies Reinders (1973) slaagde in 1999 cum laude voor haar studie medicijnen in Groningen en promoveerde in 2004 in Leiden op een onderzoek over niertransplantaties dat zij had uitgevoerd in Boston aan de Harvard Medical School. Sinds 2009 is zij als internist-nefroloog werkzaam bij het LUMC. Ze is projectleider van de eerste massive online open course (MOOC) over nier- en pancreastransplantaties van de wereld.