ZorgDomein lanceert messengerdienst Patiëntoverleg landelijk

6 juni 2017
Nieuws

Per 29 mei is er een nieuwe op de zorg gerichte messenger-app beschikbaar: ‘ZorgDomein Patiëntoverleg’. De online messenger dienst is volgens aanbieder Zorgdomein de afgelopen maanden uitgebreid getest in Rotterdam en Nijmegen. Andere aanbieders op deze markt zijn onder meer KPN Zorg Messenger.

De dienst Patiëntoverleg is landelijk kosteloos te gebruiken door onder meer huisartsen, specialisten, apothekers en andere geregistreerde zorgverleners. Met de dienst kunnen zij volgens de aanbieder veilig en efficiënt over patiënten overleggen, informatie delen en opslaan in het eigen informatiesysteem. Zorgdomein biedt een landelijke infrastructuur die met name gebruikt voor het verwijzen van huisarts-patiënten naar ziekenhuizen.

Ideaal voor ‘niet-spoedgevallen’

“Patiëntoverleg is ideaal voor overleg met de specialist over gevallen die geen spoed hebben”, zegt de Rotterdamse huisarts Maartje Reijers, deelneemster aan de proef in de regio’s Rotterdam en Nijmegen: “Je staat niet in de wacht en kunt op jouw moment contact zoeken of reageren. Patiëntoverleg is ook een veiliger en handiger alternatief voor overleg met zorgverleners in de buurt, zoals apothekers en met wijkteams.” Volgens Reijers zorgt de nieuwe messenger niet voor een overvloed aan berichten: “Je stelt alleen zakelijke, werkgerelateerde vragen. En er zit ook een ‘uitknop’ op Patiëntoverleg. Dan ben je even niet beschikbaar. Klaar.”

Veilig, efficiënt overleg

Patiëntoverleg is een initiatief van ZorgDomein, in 2000 opgericht als digitale dienstverlener voor de zorgsector. Volgens oprichter en CEO Walter Balestra is het systeem bedoeld voor momenten waarop huisartsen, specialisten en andere zorgverleners veilig en efficiënt willen overleggen over patiënten. “Zij vinden het daarbij handig dat ze patiëntinformatie kunnen meesturen en opslaan in het eigen informatiesysteem.” In de regio’s Rotterdam en Nijmegen werken inmiddels zo’n 500 huisartsen, apothekers en andere zorgverleners met Patiëntoverleg. Ook specialisten zijn er volgens een persbericht van Zorgdomein positief over. Zo stelt Kinderarts Kees Aleman van het Rotterdamse Ikazia Ziekenhuis: “Patiëntoverleg is een prettige manier van overleggen met de huisarts: ik krijg de patiëntgegevens erbij en kan de vraag op mijn gemak beantwoorden. Aan de telefoon moet ik altijd ter plekke antwoord geven, soms zelfs bij een patiënt aan het bed. Dat komt de zorg niet ten goede.”

Patiëntoverleg landelijk bruikbaar

Vrijwel alle huisartsen, grote tweedelijns zorginstellingen en ook steeds meer eerstelijns praktijken zijn bij ZorgDomein aangesloten. Al deze professionals kunnen Patiëntoverleg kosteloos activeren. Andere geregistreerde zorgverleners hoeven hiervoor alleen (ook kosteloos) een ZorgDomein-account aan te maken, zo laat de aanbieder weten. ZorgDomein voldoet aan de hoogste standaarden op het gebied van digitale veiligheid. ZorgDomein kwam afgelopen april al met de nieuwe dienst Zorgdomein Lokaal als uitbreiding van het reguliere ZorgDomein. Waar ZorgDomein zich richt op tweedelijns verwijzingen, focust ZorgDomein Lokaal zich sinds april 2017 op de eerstelijnszorg. Op het platform kunnen eerstelijns zorgaanbieders hun zorgaanbod tonen. Dit maakt dat huisartsen in de omgeving beter inzicht krijgen in het aanbod vrijgevestigde psychologen, psychotherapeuten en paramedici.