Zorgmedewerker direct betrekken bij invoeren digitale innovaties

vr 24 februari 2017 - 15:06
Nieuws

Het is een absolute noodzaak om gebruikers van zorgsystemen vanaf het begin mee te nemen in het invullen van zorgbehoeften met digitale technologie. Dat gebeurt nu nog veel te weinig, zo stelt system integrator Zetacom, dat vooral in de zorg actief is, op basis van de ICT&health Experience eind januari. Een ander probleem is dat zorgsystemen door verkeerde inrichting vaak minder effectief gebruikt dan mogelijk is.

Er wordt steeds meer technologie geïntroduceerd in zorginstellingen, onder meer om medewerkers efficiënter te kunnen laten werken, maar ook om cliënten beter te ondersteunen. Toch blijken medewerkers vaak niet tevreden met ICT- en communicatietoepassingen. Zo kan het zijn dat een camerasysteem niet de beste oplossing is voor medewerkers die beter in staat willen zijn om het weglopen van cliënten te voorkomen , maar wordt dit besteld omdat de betrokken IT-manager onlangs een presentatie over het nut van cameratoezicht heeft gezien.

Op de Experience waren Zetacom-medewerkers Jean Middeldorp en Daphne Schulze – Doorduijn aanwezig met een presentatie over het concept ZorgTotaal.  Zetacom, (communicatie-, video- en oproepsystemen in de zorg), stuit volgens de twee vaak op een kloof tussen wat zorgorganisaties vragen en wat zorgmedewerkers in de praktijk nodig hebben.

Kloof overbruggen

Zetacom heeft een kleine twee jaar geleden ZorgTotaal geïntroduceerd, bedoeld om bovengenoemde kloof te overbruggen door vanaf het begin zorgmedewerkers te betrekken bij de vertaling van een behoefte van een organisatie en de medewerkers naar technologie. Daphne Schulze – Doorduijn is aangesteld als één van de zorgconsultants van Zetacom. Zelf afkomstig uit de zorg, moet zij helpen het aanbod van Zetacom beter aan te laten sluiten op de vraag.

 “Vaak wordt de eindgebruiker nu niet meegenomen in de gesprekken die wij voeren met bijvoorbeeld algemeen of IT-managers,” stelt de zorgconsultant. “Het is mijn rol om de klantvraag en de verwachting van de klant nog beter in de kaart te brengen. Dat is absolute noodzaak.”

Verkeerd ingericht

Door zorgmedewerkers directe te vragen om te vertellen over hun behoeften voor een betere zorg of betere werkprocessen, wordt al veel ruis weggehaald. Technisch consultant Jean Middeldorp van Zetacom stelde tijdens de Zetacom-presentatie op de ICT&health Experience daarnaast dat er vaak al voldoende informatie over cliënten of patiënten aanwezig is in zorgsystemen, maar dat de systemen nog niet optimaal gebruikt worden.

“Vaak worden niet alle functies gebruikt, daarom is één keer uitleggen na de uitrol niet genoeg. Ook hier kan het handig zijn om een paar keer per jaar te herhalen hoe een systeem het beste gebruikt kan worden. Dat haalt ook veel ruis weg.”