In eigen tempo werken aan ontwikkeling

18 april 2017
In eigen tempo werken aan ontwikkeling
Patiënt

Jasper Wagteveld (34 jaar) maakt gebruik van de dienst online behandelen voor zijn autisme spectrum stoornis. Elke week staat er een nieuwe opdracht in de online behandelkamer voor hem klaar. “Ik kan in mijn eigen tempo aan mijn ontwikkeling werken”.

“Vanaf 2014 maak ik gebruik van deze dienst, daarvoor had ik veel meer live contact. Ik regel alles liever online, dus voor mij is dit een goede ontwikkeling. De dienst wordt aangeboden in een zogenaamde blended vorm: een combinatie van face-to-face en online. De opdrachten die ik online krijg aangeboden zijn afhankelijk van de voortgang live en andersom. Ik ben ervan overtuigd dat online behandelen geen ‘one size fits all’ is en dat dit afhankelijk is van veel factoren. Denk aan ziekte-inzicht, IQ, digitale vaardigheden, et cetera.” “Een absoluut voordeel van online behandelen vind ik dan ook dat ik in mijn eigen tempo en in mijn eigen tijd aan mijn ontwikkeling kan werken. Ik ben dus niet afhankelijk van het kantoortijden-protocol van de GGZ.”

De kracht van video

“Maar daar staat ook wel een nadeel tegenover. Eigenlijk zijn de huidige online interventies een één-op-één vertaling van behandelingen die al jarenlang worden uitgevoerd. Het zijn dus eigenlijk vooral gedigitaliseerde teksten. Dat kan veel beter. Ik geloof veel meer in de kracht van video. En in de kracht van het écht samenwerken met een behandelaar. Nu heeft het toch vaak het niveau van een invuloefening. De behandelaar zet een opdracht klaar, de cliënt vult het in.”

Meer inzicht in mezelf

“Het inloggen gebeurt via een dubbele autorisatie. Elke week staat er een nieuwe opdracht voor me klaar in de online behandelkamer. Ook kan ik wat aanvullende filmpjes bekijken. Ik krijg informatie, kan de oefeningen van voorbeeldcliënten zien en ga vervolgens zelf aan de slag met de opdrachten. Het invullen van de opdrachten en het bekijken van de filmpjes kan ik alleen zelf doen. Vervolgens geeft een behandelaar feedback op de online opdracht.” “Een voorbeeld van een opdracht is een psycho-educatie module. Met deze therapie is het de bedoeling dat ik meer inzicht krijg in wat mijn stoornis inhoudt en hoe dit zich kan uiten in dagelijkse situaties. Zo leer ik mezelf en mijn omgeving beter begrijpen en krijg ik meer zicht op mijn kwaliteiten en beperkingen. Online krijg ik eerst een stuk theorie en vul ik vervolgens een multiplechoicetest in. Hiermee zie ik meteen of ik de theorie goed heb begrepen. De uitkomsten van de online therapie bespreek ik tweewekelijks in een face-to-face gesprek met mijn behandelaar. In mijn geval is dat een GZ-psycholoog werkzaam bij een GGZ-instelling.”

Tijd voor andere dingen

“Als het aan mij ligt zou deze dienst bij alle zorgorganisaties gebruikt worden. Ik hoop dat de patiënt in de toekomst een persoonlijk gezondheidsdossier (PGD) heeft, waarin niet alleen je medische dossier zit, maar ook online interventies. En dat je zelf je PGD beheert. Dus dat een zorgverlener jou moet vragen of hij toegang kan krijgen tot jouw medische gegevens in plaats van andersom zoals nu vaak het geval is.” “Doordat je alles zelf online beheert en kunt regelen, hou je tijd over voor andere dingen. Zo kan ik nu meer tijd besteden aan mijn gezin, want ik ben net vader geworden van een zoon. Een leukere tijdsbesteding is er toch niet?!”