Een steen in de vijver veroorzaakt rimpeling en beweging. Een fascinerende vraag is wie de eerste steen gooit en waarom? Welke vraag of verwondering ging hieraan vooraf? Welke missie en visie ligt eraan ten grondslag?
Deze editie van ICT&health toont op de cover een dappere digitale leider in de zorg: Jolande Tijhuis. Zij gooide een steen in de GGZ-vijver met haar visie op besturen. Of eigenlijk gooide zij vijf stenen, waarmee zij innovatie liet zien.
1. Haar vertrekpunt is: vraag niet hoe ik de instelling overeind moet houden, maar aan welke maatschappelijke vraag mijn instelling kan voldoen.
2. Ze is aan de slag gegaan met mensgerichte technologie (e-health), niet als doel, maar als middel om mensen meer eigen regie te geven. Zodat ze de zorg en ondersteuning krijgen op de plek en het moment waarop ze het nodig hebben. Als antwoord op groeiende wachtlijsten, maar meer nog als antwoord op de behoefte van mensen.
3. Via een ‘bonafide platform’ wil Jolande dat mensen samen kunnen kiezen of ze zorg willen in de spreekkamer of elders. Interessant hieraan is dat niet klassiek wordt gedacht aan ‘langer zorg aan huis’, want dan ‘moet’ het thuis.
4. Centraal staat de plek waar iemand wil zijn en zorg wil ontvangen. Een plek die aansluit bij de zorg op de plek en het moment waar iemand de zorg wil ontvangen.
5. De organisatie heeft onder leiding van Jolande nagedacht over de vraag hoe personeel en patiënten over de vaardigheden beschikken die nodig zijn om met deze technologie om te gaan. Er is zelfs een kennisfestival voor patiënten en medewerkers aan gewijd.
Op deze werkwijze sluit het artikel van Xenia Kuipers van Philadelphia mooi aan. Ze omschrijft alle zaken waarover een organisatie dient na te denken om een sociale robot gericht in te zetten. Ook hier staan de doelstelling en randvoorwaarden voor gebruik centraal.