De klant centraal, Saltro Uitslagenportaal

14 december 2016
De klant centraal, Saltro Uitslagenportaal
Innovatie

Een van de innovaties die Diagnostisch Centrum Saltro recent doorvoerde, was het online zetten van een Uitslagenportaal voor patiënten. Hiermee speelt Saltro in op de steeds grotere betrokkenheid van deze groep bij hun behandeling. En nu al blijkt dat Saltro hiermee in een belangrijke behoefte voorziet.

Sam Siemssen, directeur Marktontwikkeling bij Saltro: “De technologie verandert en de patiënt verandert mee. Bij de eerste klachten of pijntjes kijken velen éérst op Google voor ze naar hun huisarts gaan. De patiënt wil zo snel mogelijk weten waar hij of zij aan toe is. Het Uitslagenportaal voorziet in die behoefte: de patiënt kan de uitslagen van het bloedonderzoek zelf inzien. Daarbij hebben we veel tijd gestoken in het gebruiksgemak, het taalgebruik en de visuele weergave. Dit leidt ertoe dat de gebruikers de uitslag goed begrijpen en kunnen gebruiken in het contact met de huisarts.” Actievere rol Saltro gelooft als diagnostisch centrum zeer in de regiefunctie van de patiënt en zet daarop in. Sam Siemssen: “Een goed geïnformeerde patiënt, die de beschikking heeft over zijn data, kan een veel actievere rol spelen in het contact met de zorgverleners en gedurende de eventuele behandeling. En dat is precies de reden voor Saltro geweest om het Uitslagenportaal te ontwikkelen”. Om de ervaringen te toetsen, heeft Saltro een evaluatieonderzoek uitgevoerd. De ondervraagde patiënten blijken positief over het nut en de gebruikersvriendelijkheid van het portaal. Bijna 90% beoordeelt de toelichting bij de uitslag als ‘Begrijpelijk’ en ‘Goed leesbaar’, en geeft te kennen het portaal een volgende keer weer te zullen gebruiken. Siemssen: “Men is aangenaam verrast door de hoeveelheid informatie die bij de uitslag gegeven wordt. Ruim 80% geeft aan dat de visuele weergave en de toelichting de uitslag duidelijker maken.” Uit de evaluatie blijkt verder dat Saltro’s Uitslagenportaal een geruststellende werking heeft op de patiënten. Dit komt omdat de tests die de huisarts laat doen, vooral bedoeld zijn om zaken uit te sluiten. Zodoende is 87% van de uitslagen niet afwijkend. Overigens: voor de meeste bloedonderzoeken zijn de uitslagen al binnen 24 uur beschikbaar, vaak sneller dan voorheen dus. Vergroten van bekendheid Het Uitslagenportaal is samen met huisartsen ontwikkeld en beschikbaar via hun websites. Dit is over het algemeen een bekend kanaal voor patiënten. Het vormt bovendien vaak een onderdeel van een breder patiëntenportaal. Echter, het is ook gebleken dat veel patiënten zich nog nauwelijks bewust zijn van alle online mogelijkheden. Sam Siemssen: “Het vergroten van de bekendheid is daarom een speerpunt. Het is belangrijk dat zorgverleners patiënten actief blijven wijzen op het bestaan van het portaal.” Waardevol Uit de evaluatie van Saltro blijkt dat het merendeel van de huisartsen het portaal als een waardevolle toevoeging ziet, zowel voor de praktijk als de patiënten. “Wij zien het als een waardevolle dienst voor patiënten, maar moeten niet de illusie hebben dat het ons meteen veel tijd gaat opleveren. Het is vooral een extra service”, aldus een van de deelnemende huisartsen. Siemssen verwacht echter dat, naarmate het gebruik van online diensten verder stijgt, het Uitslagenportaal de huisartsenpraktijk wel degelijk zal gaan ontlasten. “Een kwestie van tijd”, aldus Siemssen. Steeds meer animo Uiteraard worden de resultaten van de evaluatie gebruikt om het Uitslagenportaal verder te ontwikkelen. “Daarnaast zijn de behoeften van de eindgebruikers en huisartsen leidend”, aldus Siemssen. “Zo blijkt nu reeds dat veel huisartsen graag een toelichting of advies willen kunnen toevoegen, met name wanneer een uitslag afwijkend is. Dit staat dan ook hoog op de agenda om doorgevoerd te worden.” Sinds de lancering van het portaal stijgt het aantal gebruikers snel. Inmiddels wordt er zo’n honderd keer per dag op het Uitslagenportaal ingelogd. Ruwweg de helft van de logins betreft terugkerende bezoekers. Ook de interesse van de kant van de huisartsen neemt gestaag toe. Siemssen: “De koudwatervrees die we eerst bespeurden maakte plaats voor interesse. Alleen al in het laatste halfjaar is het aantal deelnemende praktijken bijna verviervoudigd!“ Saltro overweegt nu het Uitslagenportaal ook beschikbaar te stellen aan andere partijen, buiten het eigen werkgebied. Het is inmiddels een beproefd concept dat zijn nut dagelijks bewijst, waar ook anderen hun voordeel mee kunnen doen. Zoiets moet je als maatschappelijk betrokken instantie niet voor jezelf willen houden.” Op saltro.nl/uitslagenportaal staat een Infographic met de belangrijkste kengetallen.