Search
Close this search box.
Search

Hackensack in VS versterkt de betrokkenheid van medewerkers met een digitaal betrokkenheidsplatform, waarmee de medewerkers van 18 ziekenhuizen onderling contact kunnen houden (Foto: Philips).

Hackensack in VS gaat personeelstekort innovatief te lijf  

Personeelstekorten zijn wereldwijd een grote zorg voor leiders in de gezondheidszorg. Het is dan ook interessant om te weten hoe ze die problemen in andere landen, zoals de VS, te lijf gaan. Hilary Nierenberg, directeur van Cardiovascular Care Transformation Services North Region bij Hackensack Meridian Health (het grootste en meest uitgebreide geïntegreerde gezondheidszorgnetwerk in New Jersey) vertelt hierover in een interview op de website van Hackensack. Het gaat met name over digitalisering, betrokkenheid creëren, het verschil in generaties en wat er nodig is om talent te binden.

In een recent gesprek met Hilary Nierenberg, directeur van Cardiovascular Care Transformation Services North bij Hackensack Meridian Health, vertelt ze hoe haar organisatie reageert op de personeelstekorten die in de VS, net als in Nederland, groot zijn. Die situatie werd in beide landen ook nog eens verergerd door de pandemie. Nierenberg stelt dat deze pandemie veel artsen en verpleegkundigen extra stress en druk heeft gegeven, hetgeen hen soms deed twijfelen aan hun toekomst in de sector.  

Hackensack als werkgever

Als reactie hierop heeft Hackensack Meridian Health stappen ondernomen om een aantrekkelijkere werkplek te worden. Nierenberg stelt dat naast concurrerende salarissen, het essentieel was om een inspirerende werkomgeving te creëren waarin werknemers zich gewaardeerd en onderdeel van een team voelen. Ze vindt het belangrijk om de diverse behoeften van verschillende leeftijdsgroepen binnen het personeel zo goed mogelijk te begrijpen. Nierenberg wil mensen graag motiveren om in de zorg te blijven werken. “Er is nog steeds niets waardevoller dan er zijn voor anderen. Dat is de boodschap die ik wil overbrengen.”

Bij het aanpassen aan de behoeften van jongere zorgverleners merkte Nierenberg op dat flexibele roosters en moderne communicatiemethoden, zoals persoonlijke updates via smartphones in plaats van traditionele e-mailnieuwsbrieven, essentieel zijn. Deze aanpak omvat onder meer het gebruik van beveiligde sms’jes voor allerlei soorten communicatie binnen de organisatie.

Betrokkenheidsplatform

Voor zorgverleners die traditionele communicatiemethoden prefereren, onderstreept Nierenberg het belang van het erkennen en integreren van deze voorkeuren. Het gaat uiteindelijk om het vinden van een balans tussen die verschillende behoeften. Opvallend is dat het Hackensack Meridian Health recent een nieuw digitaal betrokkenheidsplatform heeft gelanceerd. Nierenberg licht toe: “Voor ons als groot netwerk met 18 ziekenhuizen kan het een uitdaging zijn om onze medewerkers en leidinggevenden op verschillende locaties met elkaar te verbinden. Daarom hebben we onlangs  een nieuw digitaal betrokkenheidsplatform gelanceerd. Dit stelt onze medewerkers en leidinggevenden in staat om regelmatiger met elkaar in contact te komen.”

Nierenberg ziet, sprekend over mogelijke oplossingen voor het personeelstekort, ook een grote kans in het gebruik van verpleging op afstand. Ze denkt dan met name aan ondersteuning bij zorgovergang, ontslagplanning en patiëntenvoorlichting. Dit initiatief heeft in ieder geval al positieve resultaten opgeleverd, waarbij verpleegkundigen op afstand druk op intramurale zorgteams kunnen verlichten zonder hen te vervangen. Ook in Nederlandse ziekenhuis wordt trouwens op diverse wijzen gewerkt aan het realiseren van verpleegkundige zorg op afstand, bijvoorbeeld in diverse thuismonitoringscentra.  

Nieuw talent

Ten slotte benadrukte Nierenberg het belang van het aantrekken van nieuw talent in de gezondheidszorg. Ze stelt dat traditionele methoden, zoals PowerPoint-presentaties, niet langer volstaan. In plaats daarvan moeten organisaties gebruikmaken van geavanceerdere technologieën, zoals 3D-modellen en video’s, om jongere generaties aan te trekken. Nierenberg sluit af met de boodschap dat het in de gezondheidszorg, ongeacht de rol, het uiteindelijk gaat om het zorgen voor mensen. “En dat is van onschatbare waarde.”

Dit artikel is een samenvatting van een interview oorspronkelijk gepubliceerd in het Engelstalige nieuwscentrum van Hackensack Meridian Health, en maakt deel uit van een serie waarin leiders wereldwijd hun innovatieve benaderingen in de zorg delen.

Peter icthealth

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
Hartecho
Sneller hartecho maken met robot
cardioloog
Ieder hart heeft eigen elektrische vingerafdruk
Dragon Medical One MCL
Dragon Medical One bespaart MCL-artsen tot 45 minuten per dag 
preventie
Europese subsidies beschikbaar om preventie digitaal te ondersteunen
Onderzoeksdata Lowlands
Onderzoeksdata verzamelen tijdens Lowlands
Nierschade onderzoek
Zoektocht naar eerder vaststellen nierschade met AI
Longaandoeningen
Nieuwe perspectieven bij longaandoeningen
AI
AI in de diagnostiek van kinderen met een ontwikkelingsachterstand
Kankeronderzoek
UMCU studenten doen kankeronderzoek met Genmab
Thuismonitoring
Isala voegt 23 zorgpaden toe aan thuismonitoring
Volg jij ons al?