Programma

Nieuws
Tip hier de redactie
Bekijk overzicht
Artikel delen

Verbeteren van informatievoorziening voor patiënten

Minister Edith Schippers heeft aan het NIVEL gevraagd de informatiebehoefte van patiënten te onderzoeken. Uit het onderzoek blijkt dat patiënten behoefte hebben aan informatie die eenvoudig en toegankelijk is. Deze informatie wordt momenteel versnipperd aangeboden, wat de zoektocht van de patiënt niet eenvoudiger maakt. Minister Schippers draagt hiervoor enkele oplossingen aan.

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

Minister Schippers wilt naar aanleiding van het onderzoek van het NIVEL de zoektocht van de patiënt naar informatie makkelijker maken, zo schrijft zij in een recente Kamerbrief. Daarnaast moet de informatie begrijpelijk zijn voor de patiënt. Informatie op maat en eenvoudige taal zijn twee stappen die hierin te zetten zijn. Hiermee moet informatie voor iedere Nederlander, laaggeletterd, digibeet of anders, begrijpelijk en toegankelijk zijn.

Betrouwbare informatie makkelijk vindbaar

Minister Schippers geeft aan te willen streven naar het makkelijker vinden van de juiste informatie. Momenteel wordt informatie versnipperd aangeboden en is het aanbod groot, wat het inwinnen hiervan voor de patiënt niet makkelijker maakt. Het is daarom belangrijk om centraal verschillende bronnen met betrouwbare informatie te ontsluiten. Hiervoor raad de minister onder andere KiesBeter.nl aan. Een samenwerking tussen Zorginstituut Nederland en aanbieders van betrouwbare farmacotherapeutische informatie moet zorgen voor criteria waaraan informatie moet voldoen.

Informatie op maat

De zorgverlener moet een grotere rol krijgen bij het verwijzen van de patiënt naar betrouwbare informatie. Zo schrijft Minister Schippers in haar Kamerbrief dat KiesBeter.nl ook toegankelijk moet worden voor de hulpverlener, en wel op zo’n manier dat zij een patiënt gericht kunnen doorverwijzen. Ook de dienst Inforium stipt de minister aan; hiermee krijgt de zorgverlener de mogelijkheid om de patiënt via een beveiligde link gerichte informatie te sturen.

Begrijpelijk voor iedereen

Het vinden van informatie is belangrijk, maar het begrijpen van deze informatie is net zo relevant. Een groep waarvoor dit een extra grote uitdaging vormt is die van de laaggeletterden. Volgens de Stichting Lezen en Schrijven zijn er momenteel 2.5 miljoen laaggeletterden in Nederland. Het is een van de onderbelichte problemen in de huidige Nederlandse maatschappij.

Ook in de medische wereld lopen deze laaggeletterden tegen problemen aan. Bijsluiters zijn bijvoorbeeld onbegrijpelijk. Minister Schippers geeft dan ook subsidie voor de campagne ‘Laaggeletterdheid en medicijngebruik’. Hierdoor kan de KNMP met andere partijen instrumenten ontwikkelen voor laaggeletterden en doven. Iconen voor de werking of toedieningsvorm van een geneesmiddel kunnen uitkomst bieden.

Openingsmanifestatie 2021
Wilt u op 17 juni 2021 ook naar de ICT&health Openingsmanifestatie? Entreekaarten zijn gratis maar op is écht op! Dus wacht niet en meld u snel aan.

Relined digitale zorg

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen