Patiëntgegevens: hoe om te gaan met complexe regelgeving en cyberincidenten?
do 31 augustus 2017
Apps
Om onderstaande en alle andere premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
U kunt nog {free_articles_left} premium artikel gratis lezen. Om meer premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
Technologische ontwikkelingen kunnen de zorg betaalbaar en toegankelijk houden. Daarnaast krijgt de patiënt steeds meer de regie over zijn of haar data. Maar deze ontwikkelingen brengen wel uitdagingen met zich mee, zoals het voldoen aan complexe, soms conflicterende, wet- en regelgeving en het voorkomen van cyberincidenten. Hoe zorgen we ervoor dat e-health geen zorgenkindje wordt, maar juist de zorg naar een hoger plan trekt?
Een aantal van de huidige technologische ontwikkelingen geeft het zorglandschap de komende jaren een volledig andere aanblik. Deloitte noemt deze technologische ontwikkelingen de game changers van de zorg. [1] Het zijn er vier: Quantified Self, Artificial Intelligence, Individual Profiling en Digital Health Platforms. Ze zorgen ervoor dat de individuele burger uitgebreide mogelijkheden krijgt om zelf voor bepaalde zorg te kiezen en de eigen zorgketen aan te sturen. Meer dan 80 procent van de zorgaanbieders geeft aan actief of reactief te willen investeren in ontwikkelingen zoals health apps en wearables, blijkt uit nieuw onderzoek van Deloitte, dat eind september 2017 wordt gepubliceerd. [2] Het draait binnen de vier geïdentificeerde game changers vooral ook om de kern “data”. Hoe ga je verantwoord, effectief en efficiënt om met de verkregen data van en over de patiënt?