Search
Close this search box.
Search

Nieuwe hoogleraar digitale zorgcommunicatie

Met ingang van 1 mei is neuroloog en onderzoeker Guus Schoonman benoemd tot hoogleraar op de bijzondere leerstoel ‘Digitale communicatie in de klinische praktijk’ bij de Tilburg School of Humanities and Digital Sciences. Deze leerstoel is ingesteld in samenwerking met het Elisabeth-Tweesteden Ziekenhuis (ETZ)Tilburg. Schoonman zal een onderzoek uitvoeren naar de rol en toegevoegde waarde van digitale tools in de communicatie tussen zorgverleners en patiënten.

Guus Schoonman (1974, Deventer) studeerde geneeskunde aan de Universiteit Leiden. In 2008 promoveerde hij aan het Leids Universitair Medisch Centrum met behulp van een NWO-subsidie op zijn onderzoek getiteld ‘Trigger factoren en mechanismen bij migraine’. Daarnaast voltooide hij een opleiding tot neuroloog aan dezelfde universiteit. In 2013 trad hij in dienst bij het ETZ als neuroloog en klinisch onderzoeker. Sinds 2015 is hij betrokken geweest bij verschillende digitaliseringstrajecten in het ziekenhuis, waaronder de ontwikkeling van het patiëntenportaal MijnETZ. Later werkte hij ook als gastonderzoeker digitale communicatie in de klinische praktijk aan Tilburg University.

Digitale hulpmiddelen

De effecten van digitalisering op de zorg is een hoofdthema waar Schoonman zich verder in specialiseert. Het gebruik van diverse hulpmiddelen zoals beeldbellen, online monitoring en patiëntenportalen neemt nog altijd toe. Alle reden om te kijken welke digitale hulpmiddelen de zorg ook daadwerkelijk verrijken, maar ook hoe zorgverleners en patiënten bij deze ontwikkelingen betrokken kunnen worden. Daarvoor gaat deze bijzonder hoogleraar een wetenschappelijke bijdrage leveren aan onderzoek, onderwijs en ondersteuning op het gebied van digitale communicatie hulpmiddelen maar ook digitale vaardigheden in de klinische praktijk.

Als het gaat om het gebruik van digitale gegevensuitwisseling, valt er ook het nodige te leren van de wijze waarop andere landen daarmee omgaan. Nictiz heeft over dat belangrijke onderwerp eind 2021 het rapport ‘Leren van andere landen’ gepubliceerd.

TSHD en digitale communicatie

Het onderzoek en onderwijs van Tilburg School of Humanities and Digital Sciences (TSHD) is gericht op mensen in de context van de globaliserende digitale samenleving, op de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie en interactieve technologieën, op hun impact op communicatie, cultuur en maatschappij, en op morele en existentiële uitdagingen die zich voordoen. Geïnteresseerden kunnen voor meer informatie contact opnemen met wetenschapsredacteur Tineke Bennema, via [email protected]

ROS WEB

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
Regionale participatiehubs
Subsidie voor coalitievorming voor regionale participatiehubs
Wervingscampagne
Bijzondere wervingscampagne Reinier de Graaf
Neuromorphic Computing
Elektronische devices gebaseerd op neuromorphic computing
Hersenatlas
Zwaartekracht-subsidie voor hersenatlas en het lot van eiwitten
Aneurysma
Nieuwe betrouwbare methode om aneurysma’s te volgen
leerling-verpleegkundigen
Albert Schweitzer succesvol met behoud leerling-verpleegkundigen
Databeschikbaarheid
Betere zorg dankzij goede databeschikbaarheid
Woonomgeving
Empathische woonomgeving past zich aan bij wensen bewoners
Gegevens delen
Derde pilot proactief gegevens delen
Digitalisering expertisecentrum
Expertisecentrum bundelt kennis digitalisering en welzijn
Volg jij ons al?