Wearables-maker Fitbit overweegt zichzelf in de etalage te zetten en heeft hiervoor al een bank in de arm genomen, meldt Reuters op basis van bronnen die bekend zijn met de plannen. Aanleiding voor een eventuele verkoop is de toegenomen concurrentie en het onvermogen van Fitbit om in te spelen op veranderende marktomstandigheden.
Volgens Reuters zou Fitbit investeringsbank Qatalyst Partners om advies hebben gevraagd, maar nog allesbehalve is zeker of Fitbit zichzelf daadwerkelijk in de verkoop gaat zetten. Wel zou Qatalyst Partners al weken bij Fitbit aandringen op een verkoop waarbij technologieconglomeraat en Google-eigenaar Alphabet alsook enkele private equity-partijen als mogelijke kopers worden aangemerkt.
Google en Fitbit sloten vorig jaar nog een overeenkomst om medische data sneller en beter beschikbaar te maken voor artsen. De samenwerking richt zich met name op cloudgebaseerde technologieën en wearables.
Concurrentie
Hoewel Fitibit bij het grote publiek bekend staat als maker van activity wearables, verlegde het bedrijf steeds zijn koers in de voorbije jaren naar de zorgsector in brede zin. Binnen dat domein komt Fitbit steeds meer in het vaarwater van Apple, dat zij Watch steeds meer positioneert als health wearable en de samenwerking opzoekt met gerenommeerde onderzoekinstituten en ziekenhuizen.
Ook moet Fibit opboksen tegen het qua omvang veel grotere Samsung en vallen Chinese vendors, waaronder Xiaomi, Fitbit aan op het gebied van (goedkope) activity trackers.
Fitbit financieel
Fitbit sloot het tweede kwartaal af met een omzet van zo’n 314 miljoen dollar versus 299 miljoen dollar een jaar eerder. De omzetgroei werd in Q2 vooral gestuwd door een toename van het aantal verkochte apparaten. Fitbit verkocht in het voorbije kwartaal 3,5 miljoen apparaten, 31 procent meer dan een jaar eerder. Fitbit haalt ruim de helft van zijn omzet (58%) uit de VS.
Het nettoverlies verkleinde op jaarbasis van 54,2 miljoen dollar naar 35,8 miljoen dollar.