Technologie speelt een steeds grotere rol in de zorg. Bij zorgaanbieders en -professionals, bij patiënten en cliënten. Zonder voldoende aandacht voor het menselijke aspect blijft de meerwaarde van digitale toepassingen echter vaak steken in goede bedoelingen. Startup MediMaat faciliteert hierin door medische studenten te laten ondersteunen bij de invoering van digitale en e-health toepassingen, vertelt oprichter Philip Croon van het medisch projectbureau. “Een EPD uitproberen gaat niet als je spreekuur doet. Dan ben je met de patiënt bezig.”
‘Wat moet ik met een tv zonder snoer?’ De oudere zorgmedewerker die dit zei, had overduidelijk nog nooit een iPad gezien. Ze bezocht de training die een geneeskundestudent van medisch projectbureau MediMaat gaf aan medewerkers van Cordaan, een grote thuiszorginstelling in Amsterdam.
De medewerkers van Cordaan moesten overstappen van een papieren medicatielijst naar een real time digitaal medicatieoverzicht, de ‘Meddy’. Dat verbetert de zorg, want de digitale medicatielijst is altijd up to date en printen is niet meer nodig, vertelt geneeskundestudent en oprichter van MediMaat Philip Croon.
De dubbele controle – het vierogenprincipe – gebeurt ook via de app: de verpleegkundige stuurt een foto op en een collega of een student van MediMaat doet de tweede controle op afstand. “Een grote verbetering met de papieren lijst”, legt Croon uit. “De medicatieveiligheid en de privacy zijn beter gewaarborgd.”
Mensen moeten mee kunnen
Maar mensen moeten wel mee kunnen in de vernieuwing. Je moet in een instelling een cultuurverandering teweegbrengen. Dat moet je goed faciliteren, meent Croon, anders gaan mensen digitale vernieuwing niet oppakken. “Een groot deel van de verpleegkundigen werkt al 30 jaar met een bepaald systeem. En niet iedereen heeft een computer. Dan kom je tegen dat er mensen zijn die nog nooit een tablet hebben gezien.”
MediMaat, opgericht in 2017, zet studenten met een relevante studie in om e-health en zorgtechnologie te helpen invoeren. Het idee ontstond toen Croon als tweedejaars student een baantje had op de poli Keel-Neus-Oorheelkunde. Het ziekenhuis moest overstappen van het papieren dossier op het Elektronisch Patiëntendossier (EPD).
"Geneeskundestudenten weten alles over onderzoek naar medicijnen, maar niet naar technologie"
Croon: “Ik zat naast de arts tijdens het spreekuur om alles in te voeren. De artsen hadden nog geen routine in het werken met een EPD. Het systeem was nieuw, het kost veel tijd voordat je alle kneepjes kent. Dat gaat niet als je spreekuur doet, dan ben je met de patiënt bezig.”