Ziekenhuizen hebben als gevolg van de coronacrisis in zeer korte tijd een enorme omslag moeten maken op het gebied van thuiswerken. Voorheen gebeurde thuiswerken vooral sporadisch. In enkele weken is het aantal thuiswerkers en het aantal thuiswerkuren sterk toegenomen. “Die omslag was technologisch gezien niet al te moeilijk”, vertelt Robin Seelen van KPN Health-dochter CAM IT Solutions. “De uitdaging zat meer in het wennen aan een nieuwe manier van je werk doen.”
CAM is al langere tijd actief in de zorgsector, met name ziekenhuizen. De onderneming levert een Platform as a Service (PaaS) om toepassingen voor zorgprocessen gebundeld te ontsluiten. Dat kon ook al thuis, maar in de praktijk gebeurde dat nog weinig. “Sinds maart vindt er een enorme opschaling plaats”, vertelt Robin Seelen, Chief Operating Officer (COO) van KPN Health-dochter CAM IT Solutions.
“Ons platform voorzag in principe al in functionaliteiten voor telewerken. Toen de coronacrisis begon en er meer vraag kwam naar thuiswerkplekken, was het platform hier al op voorbereid. Het enige wat we moesten doen, was voor sommige thuiswerkplekken de functionaliteit uitbreiden, met software-licenties en soms ook betere hardware. Zo konden we er samen met ziekenhuizen voor zorgen dat mensen die opeens thuis moesten gaan werken, exact dezelfde functionaliteiten hadden als op kantoor.”
Niet alles is natuurlijk naar de thuissituatie te verplaatsen, weet Seelen. Mensen die fysieke ziekenhuisapparatuur nodig hebben, kunnen die niet van huis uit bedienen. Maar staf, medische diensten en specialisten kunnen een deel van hun werk goed van huis uit doen. Denk aan bepaalde analyses op het gebied van diagnostiek. Zij kunnen heel flexibel omgaan met hun werkzaamheden en bepalen wat zij echt in het ziekenhuis moeten doen en wat ook van huis uit kan.”
Technologisch weinig veranderd
Technologisch gezien waren dus weinig veranderingen nodig. De hardware thuis was vaak al geschikt voor thuiswerken. Ook mogelijkheden als videovergaderen waren al ingebouwd in CAMCUBE. Veel ziekenhuizen hadden deze mogelijkheid echter nog niet ingeschakeld, mede vanwege de investering in licenties en de zwaardere hardware benodigd voor videovergaderen.
In eerste instantie werd videobellen en -vergaderen dan ook vooral buiten de CAMCUBE-omgeving gedaan, vervolgt Seelen. “Inmiddels zie je dat ziekenhuizen dit steeds meer binnen onze beveiligde omgeving willen doen. Zo kunnen medewerkers namelijk behalve videovergaderen ook bestanden met elkaar uitwisselen en er samen in werken, op een manier die aan alle privacy- en veiligheidseisen voldoet. We verwachten dan ook dat dit de komende maanden in een stroomversnelling raakt en standaard gaat worden.”