Het lijkt wel gisteren, de levering in april 2013 van de (ter ziele gegane) Pebble, de Kickstarter Edition (besteld in mei 2012). Bij mijn weten de eerste smartwatch voor consumenten. Ondanks de beperkte mogelijkheden liet deze smartwatch je ervaren hoe het voelde om een ‘computer’ om je pols te dragen. Vergelijk het met de eerste ervaring met Virtual Reality, waarbij je een smartphone in een kartonnen bril moest steken om op deze manier aan te voelen hoe dit werkte. Beetje klunzig, niet gebruiksvriendelijk en ook geen wereldschokkende ervaring. Maar je kon je achteraf véél beter inbeelden wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn, wat er technisch moet gebeuren om de functionaliteit te verbeteren, hoe de gebruikerservaring kon verbeterd worden, of welke sectoren het meest baat zouden kunnen hebben met het toestel.
De Pebble was bovendien niet aangenaam om lang te dragen, de functionaliteit was erg beperkt, maar ja, het ding kostte destijds ook maar 115,00 dollar. Was het achteraf gezien een slechte investering? Helemaal niet! Want dankzij deze ervaring heb ik de eerste generatie smartwatches (Samsung & Apple) links laten liggen. Uit de prille ervaring met de Pebble wist ik dat er qua functionaliteit en gebruiksgemak nog veel moest verbeterd worden. Ik wist veel beter wat de pijnpunten waren, kon veel beter inschatten welke de potentiële troeven waren, wat nodig was om het écht goed en nuttig te laten werken.
Door geleidelijk aan om te gaan met nieuwe tools (vanaf de ‘speelfase’), krijg je een veel beter inzicht wat een bepaalde tool voor jouw en/of jouw organisatie kan betekenen. Dit geldt zowel voor zorgverleners, patiënten als burgers.
Georganiseerde speelfase
Zou het niet handig zijn om zorgorganisaties op een georganiseerde wijze zo’n speelfase aan te bieden? Wel, goed nieuws! Mooie initiatieven zoals de DEBBI (-koffer) van In4Care of de Zorginnovatiewinkel brengen zorgmedewerkers in contact met nieuwe technologieën op een instapvriendelijke wijze.
Ik weet niet of dit onmiddellijk zal leiden tot zorginstellingen die plots grote aantallen van deze technologieën zullen aankopen van diegene waar ze mee in aanraking gekomen zijn, maar waar ik wel van overtuigd ben, is dat de adoptie van de 2de en 3de generatie van diezelfde producten véél vlotter zal verlopen en breed zal gedragen worden binnen die zorginstelling.
Meer betrokken
Meer nog, zorginstellingen die meer investeren in deze ‘speelfase’ zullen de ‘return on investment’ op relatief korte termijn ervaren. Want medewerkers hebben de ervaring om met de beste en nieuwste tools te werken en kunnen heel goed inschatten hoe dit - al dan niet - in te passen in hun manier van werken. Medewerkers zijn bovendien meer betrokken en gewaardeerd bij dit hele gebeuren waardoor de uiteindelijke implementatie ook véél minder weerstand zal opwekken.
De ‘speelfase’ is onontbeerlijk. Ze maakt medewerkers vertrouwd met nieuwe technologie waardoor de aanvaarding bij implementatie kleiner wordt. Niet alleen omwille van de ervaring en betrokkenheid op zich, maar ook omdat de nieuwe tool ingepast zal worden op een manier die overeenstemt met de bestaande manier van werken.
Troef in ‘war for talent’
Persoonlijk ben ik ook overtuigd van het effect hiervan op rekrutering. Het effect van een werkomgeving die continu experimenteert met vernieuwing en continu werknemers hier in betrekt, wordt mijn inziens een troef in de ‘war for talent’. Niet enkel op het vlak van rekrutering, maar ook op het vlak van behoud van medewerkers.
Of de startups op de lijst hieronder zich nog in de ‘speelfase’ zitten, laat ik in het midden. Ze werden in ieder geval op het meest recente SXSW-festival voorgeschoteld als ‘nieuw’.
Biometrisch gecontroleerde stress
Healium is een biometrisch gecontroleerde oplossing voor stress - dat een vernietiger is van 300 miljard dollar en een moordenaar van mensen.Deze digiceutical wordt – via wearables- aangedreven door de gevoelens van liefde en rust van de gebruiker. Therapeutische verhalen verpakt in draagbare, digitale kits stellen gebruikers in staat om te zien hoe hun gevoelens virtuele werelden genezen. ‘Frontiers in Psychology’ en het ‘Journal of Neuroregulation’ publiceerden beiden studies over het vermogen van Healium om snel angst te verminderen en positieve gevoelens te verhogen in slechts vier minuten met behulp van realtime EEG feedback en hartslag. Healium wordt wereldwijd gebruikt op het gebied van acute, werk-gerelateerde of situationele stress.
Vergroten zelfstandigheid
BehaviorMe heeft SaaS (software-as-a-service) ontwikkeld waarmee therapeuten de zelfstandigheid van kinderen en jonge volwassenen met autisme en ontwikkelingsstoornissen kunnen vergroten. De software wordt gebruikt als onderdeel van een therapiesessie waarbij therapeuten meerdere scenario’s kunnen uitvoeren tijdens één enkele afspraak. Momenteel wordt de software ingezet als webportal en standalone VR headsets.
Hoop op leven en gemoedsrust
Eggchain heeft als doel de hoop op leven en gemoedsrust in de vruchtbaarheidsindustrie en daarbuiten te behouden. Door gebruik te maken van blockchain kunnen consumenten hun ingevroren eicellen, embryo’s, sperma en genetische materialen traceren. Ze leveren het bovenstaande door het verstrekken van onweerlegbare gegevens over eigendomsinformatie en herkomst.
Digitale pathologische workflow
Pathware creëert hardware- en softwareoplossingen om de digitale pathologische workflow te vereenvoudigen. Hun hele dia-imaging en cloud-based management systeem, Bioptic, genereert razendsnel de kwaliteitsbepaling van een biopsie om te verifiëren dat een levensvatbaar monster werd verzameld … met meer dan 96 procent zekerheid.
Draagbare chirurgische visualisatietechnologie
X-Biomedical is een medtech spinoff van het Children’s Hospital of Philadelphia (CHOP), gevormd om geavanceerde, nieuwe generatie draagbare chirurgische visualisatietechnologie te commercialiseren. Hun technologieën verkleinen de onbetaalbare en enorme visualisatie-apparatuur tot de grootte van één enkele aktetas, die tien keer zoveel waarde biedt en tien keer minder kost. Momenteel beschikken ze over een volledig functioneel prototype.
Amateursport en fitness
Miro Human Body is een AI en computer vision-technologie startup gericht op amateursport en fitness. Miro’s AI kan atleten identificeren, voorkeuren voor merken extraheren en unieke inzichten distilleren uit foto’s en video’s van evenementen. Miro, gevestigd in Hong Kong, is een rijke bron van gegevens voor professionals, sponsors en merken. Sinds de lancering in april 2017 heeft Miro meer dan acht miljoen lichamen in beweging geïndexeerd en geanalyseerd.
Betere toegang tot zorg
Kaizen Health streeft ernaar om de toegang van de bevolking tot de gezondheidszorg voortdurend te verbeteren door middel van een logistieke hub voor zowel zorgverlener als patiënt. Dat betekent het ontwikkelen van technologie én proces om de administratieve last van zorgverlener en de financiële last van de patiënt te verlichten, zodat ze zich zowel op het genezings- als op het behandelplan kunnen richten. Kaizen Health is toegewijd om de zorgervaring voor alle betrokkenen te verbeteren, de toegang tot patiënten te vergroten en waardevolle werktijd terug te geven aan zorgverleners.
Toegang tot persoonlijke genoomgegevens
Nebula Genomics biedt consumenten/patiënten betaalbare persoonlijke genoomsequenties en stelt hen in staat de toegang tot hun persoonlijke genoomgegevens te controleren. Tegelijk willen ze onderzoekers toegang geven tot een groot netwerk van individuen voor on-demand genoom data generatie, toegang en analyse die zullen helpen bij het bestuderen van menselijke genetica en het ontwikkelen van nieuwe therapieën. Nebula heeft trouwens dit jaar de hoogste prijs weggekaapt bij de SXSW pitch-competitie.
Fundamenteel onderzoek complexe problemen
Molecula is een continu analyseplatform gebaseerd op Pilosa. Hun superkracht is grote hoeveelheden data te verbinden met allerhande gegevensstromen om zo real-time, intelligente toepassingen te voeden. Hun missie is om wetenschappers en ingenieurs in staat te stellen zich te concentreren op het fundamentele onderzoek dat nodig is om complexe problemen op te lossen zonder dure en moeilijke datamanagement dat hier gewoonlijk voor nodig is.
Toegang op afstand tot vruchtbaarheidsspecialisten
Kegg heeft tot doel de vruchtbaarheidsindustrie fors te verbeteren door het snoeien van onnodige kosten, het verstrekken van zinvolle gegevens aan vrouwen met tools en het aanbieden van één op één toegang op afstand tot vruchtbaarheidsspecialisten. Dit zal vruchtbaarheidszorg betaalbaar maken voor miljoenen vrouwen en de nodige inzichten genereren voor de basis van preventieve gezondheidszorg.
Revalideren met VR-technologie
Verapy zet zich volledig in voor het bouwen van een nieuw revalidatie-instrument met behulp van VR-technologie. Via het platform stellen ze revalidatieprofessionals in staat om volledig inzicht te krijgen in de therapie en om tijdskritieke beslissingen te nemen in elke stap van de weg. Deze software helpt patiënten om trouw te blijven aan hun therapie en creëert efficiëntie voor patiënten, poliklinieken en privé-therapieklinieken. Lichtgewicht, comfortabel te dragen VR-headsets worden draadloos verbonden met geavanceerde draagbare apparatuur die nauwkeurig bewegingsmetingen vastlegt.
Meer inclusiviteit
iAccess wil meer inclusiviteit door middel van een app gericht op mensen met een fysieke of mentale handicap, mensen die kinderen hebben met een ontwikkelingsachterstand, mensen met gehoor- of zichtproblematiek, enzovoort. De app biedt gebruikers een schat aan kennis over de toegankelijkheid van instellingen zoals restaurants, hotels, concertzalen en sportarena’s. De app zal gebruikers in staat stellen om “beter de situatie inschatten voor het vertrek” en zo meer zelfverzekerd plannen te maken met hun vrienden, collega’s en dierbaren.
Op een hoger niveau zien we hetzelfde: overheden en industrie moeten meer die speelfase omarmen en faciliteren zodat een regio beter gewapend is voor de toekomst. Een goed voorbeeld hiervan is 5G: regio’s die deze technologie als eerste uitrollen, zorgen zo voor kansen voor de hele bevolking én oefenen zo een grote aantrekkingskracht uit naar buiten.