Niet alleen zorgprofessionals hebben een uitdaging op het gebied van digitale vaardigheden, ook burgers worstelen met de digitale ontwikkelingen. Het Summacollege bedacht een mooi project dat inmiddels een vast onderdeel is geworden van haar leeraanbod: studenten helpen hulpvragers thuis en op school met hun digitale vragen en laten ze kennis maken met e-health en technologie.
Het programma van het Eindhovense MBO is een onderdeel van een groot project ‘Samen Slim Zorgen Thuis’. Het project richt zich met 52 partners op zorg en onderwijs en de langer thuis wonende burger en de inzet van slimme technologie. Een van de onderdelen is de ondersteuning aan hulpvragers.
Tijdens lunchbijeenkomsten kunnen hulpvragers hun vragen kwijt bij de studenten en een kijkje nemen in de smart room, waar diverse technologie verstopt zit die senioren helpt om langer thuis te wonen. Studenten bieden wekelijks aan huis ondersteuning aan hulpvragers en sommige hulpvragers komen ook regelmatig op school.
Als studenten zelf digitale vragen hebben, kunnen ze ICT- studenten inschakelen, die ook stage lopen en de helpdesk van de school bemensen. Docenten coachen op afstand. Letterlijk op afstand, want via een speciale beveiligde app maken ze via beeldbellen contact met de student en de hulpvrager thuis om te horen hoe het gaat.
Wederkerigheid is de sleutel
Ik spreek Programmadirecteur Hilde Meijs die vol enthousiasme vertelt over hun ervaringen met ouderen en studenten van de afgelopen jaren.
“Jong en oud samen sterk. Zo noemen we het! Senioren vinden het heel leuk om de leefwereld van de jongeren te leren en zijn blij met de hulp die ze krijgen. Bijvoorbeeld bij het versturen van foto’s naar hun kleindochter of inloggen met hun DigID. Het is een wekelijks contact dus er is alle tijd voor herhaling, en nieuwe vragen waar de student weer bij helpt. Ze bouwen echt iets op samen.”