Sense of urgency, nieuwe energie en samenwerking. Met deze kernwoorden gaven we eind november tijdens een netwerkbijeenkomst de officiële aftrap voor de ICT&health World conference volgend jaar mei in het MECC in Maastricht. Een stad in het hart van Europa. Daar gaan we bespreken en bekijken wat we als Nederland op het gebied van digitalisering van andere landen kunnen leren, maar ook delen waar wij in voorop lopen.
Het maakte me blij dat ik met onder meer Emile Roemer (Commissaris van de Koning in Limburg), Helen Mertens (bestuursvoorzitter Maastricht UMC+), Conny Helder (minister voor langdurige zorg), Lucien Engelen (zorginnovatie-strateeg), Gedeputeerde Stephan Satijn (Provincie Limburg) en ICT&health-oprichter Tom Xhofleer mocht proeven hoe we juist in die samenwerking de zorg vooruit kunnen helpen. En dat kunnen we niet alleen. Niet als zorgprofessional, niet als zorginstelling, niet als Nederland. We moeten het samen op lossen.
Sense of urgency
Die sense of urgency om met elkaar samen te werken, vind u terug in deze al weer laatste editie van ICT&health van dit jaar. Onder meer in het interview met Bianca Rouwenhorst, directeur informatiebeleid en CIO van VWS (pagina 6-7). Een sense of urgency die mede tijdens de coronacrisis is ontstaan, en die nu leidt tot het echt nemen van regie. Bijvoorbeeld in wetgeving zoals de Wegiz (verplichte digitale gegevensuitwisseling), in een akkoord als het IZA, in de Visie en strategie op het gezondheidsinformatiestelsel van VWS.
Ik word er ook blij van wanneer iemand zoals Bianca zegt dat ze samen met het zorgveld de achterstand van onze sector op het gebied van digitalisering wil wegwerken. Zoals door te werken aan standaarden en afsprakenstelsels, zodat we van gegevensuitwisseling naar databeschikbaarheid komen. Een meer centrale regie is ook echt nodig om samen de volgende stappen hierin te zetten. Alleen zo kunnen we de kwaliteit van zorg behouden die we in Nederland kennen en de zorg voor iedereen toegankelijk houden.
Werkplezier
Maar, zoals Suzanne Verheijden schrijft op pagina 78 en 79: het is ook heel belangrijk om bij al deze veranderingen het werkplezier van de zorgprofessional in de gaten te houden. Digitale oplossingen worden vaak als koude zorg gezien. Daarom moeten we de menselijke maat, de empathische zorg, vooral niet uit het oog verliezen. Digitale zorg, databeschikbaarheid zijn cruciaal voor de zorg, maar pak het op zo’n manier aan, dat zorgprofessionals hun werkplezier niet kwijt raken.
We moeten dus meer nadruk leggen op het vergroten van werkgeluk door zorgmedewerkers te helpen met hun digitale vaardigheden. Organisaties moeten zich realiseren dat niet iedereen zich op hetzelfde niveau bevindt. Zet daarom ook, zoals bijvoorbeeld zorgcentrum Huize Rosa uit Nijmegen dat doet (pagina 12-13), digicoaches in. En doe dat, zoals John Halamka (president Mayo Clinic Platform) het ook beschrijft in de coverstory van dit nummer, door de juiste stappen te zetten: ‘Start small, think big, move fast’.
Zo’n platform zoals Mayo Clinic heeft ontwikkeld, waarop alle mogelijke data van miljoenen mensen - veilig en met oog voor privacy - vrij beschikbaar is, is echt wat we nodig hebben. Zo kunnen we veel sneller innoveren, met maatwerkoplossingen komen die tegelijkertijd de menselijke maat in het oog houden.
Makkelijk gaat dat niet, niet in de VS en niet internationaal, door allerlei vertragende regelgeving. Maar we weten dat die ook in Europa op ons af komen. Door samen te werken en door een meer centrale regie op punten, kunnen we die regelgeving zoals EHDS in ons voordeel ombuigen.
Goede verhalen
Ik kijk er in ieder geval naar uit om volgend jaar mei met mensen zoals Halamka te praten, om onze mooie ideeën over de bühne te brengen. Om te leren van innovaties uit het buitenland, zoals SEHA - het eerste volledige virtuele ziekenhuis uit Saoedi-Arabië. Die kennisoverdracht, de goede verhalen, daar zitten we echt met smart op te wachten. Het is echt wel bijzonder dat dat allemaal volgend jaar in Maastricht bij elkaar komt.
Laten we wat we met elkaar ontwikkelen, van elkaar leren, mee naar huis nemen om zo de zorg ook de komende jaren toegankelijk en op een kwalitatief hoog niveau te houden. Want of je nou een kleine zorgaanbieder bent, zoals Huize Rosa, of groot, we zullen samen die stappen moeten zetten. Begin klein, maar denk groot!
Ik wens eenieder veel leesplezier en zie u graag terug in 2024!
Groet,
Diederik