De eHealth Week is een mooi moment om eens stil te staan bij waar het eigenlijk om gaat. eHealth is in mijn praktijk bijna synoniem geworden aan health. Het is eigenlijk al gebruikelijke zorg geworden. Waarmee ik allerminst wil zeggen dat het nou allemáál zo gemakkelijk gaat of is gegaan.
Tijd en moeite
Er moet af en toe wat moeite gestopt worden in het leren gebruiken van mogelijkheden. Iedereen zit redelijk vast in zijn eigen routines, we hebben het allemaal druk, we krijgen met moeite het werk klaar binnen de daar voor beschikbare tijd en waar halen we dan tijd vandaan om te innoveren? En zitten al die patiënten daar nou echt om te wachten? Het antwoord op de laatste vraag is vaak in eerste instantie “
nee”. In eerste instantie dan, want iedereen wil uiteindelijk optimale zorg!
Vastzitten
We zitten allemaal, zorgverleners en patiënten eigenlijk een beetje vast in hetzelfde vaste stramien en het kost ons energie om daar uit te breken. En toch is dat nodig! Onze drijfveer is gelukkig meestal en moet dat ook zijn: Goede zorg leveren. Optimale zorg. En wat optimale zorg is, wordt heel erg door het tijdvak bepaald, medisch inhoudelijk, maar meer nog door de manier waarop techniek in de maatschappij indaalt.
Mogelijkheden
En dat is wat ik eigenlijk kwijt wil. Voor mij is het een vanzelfsprekendheid om bijvoorbeeld je telefoon te gebruiken om te zien hoe veel je beweegt. Maar heel vaak weten mensen dat helemaal niet! Ik moet ze dat vertellen. En dat is symbolisch voor wat er aan de hand is. Ik denk dat wij als zorgverleners elkaar en de patienten op de hoogte moeten houden van wat er met techniek kán. En dat wij de vertaalslag moeten maken naar de dagelijkse zorg. Een klein deel van onze patiënten vindt zelf die weg wel. Maar voor een groot deel moeten wij de mogelijkheden aanbieden. Let wel: De mogelijkheden. Niet de verplichting.
Laten wij met open ogen kijken naar wat de techneuten, startups, of al grotere bedrijven aan mooie producten op de markt zetten en daar creatief over nadenken. En laten wij vervolgens zorgen dat we met een open blik onze dagelijkse praktijkvoering bekijken waar die techniek er in past. Wij moeten de facilitator gaan worden, misschien zelf het goede voorbeeld. Het lijkt mij een hele mooie uitdaging om uiteindelijk telkens weer die stap te zetten naar wat ik hierboven noemde: Optimale zorg.
Bezoekt u ook de eHealthweek 2016?