Gelre ziekenhuizen (Apeldoorn, Zutphen) gebruikt de communicatie-app BeterDichtbij voor communicatie met patiënten. Het ziekenhuis is volgens BeterDichtbij het eerste topklinische opleidingsziekenhuis (STZ) dat de digitale dienst inzet. Hiermee kunnen patiënt en zorgverlener veilig en makkelijk communiceren op het moment waarop het hen het beste uitkomt.
15 ziekenhuizen en een reeks huisartsenpraktijken maken inmiddels gebruik van de communicatie-app BeterDichtbij, zo meldde het gelijknamige bedrijf
eerder in januari. Onlangs hebben onder meer het IJsselland Ziekenhuis in Capelle a/d IJssel en Nij Smellinghe in Drachten laten weten de app in te gaan zetten voor laagdrempelige communicatie tussen patiënten en hun zorgverleners.
Toevoeging op bestaande communicatie
“Als innovatief ziekenhuis kijken we continu hoe we onze zorg en dienstverlening voor onze patiënten kunnen verbeteren, en zo zijn we gestart met BeterDichtbij,” vertelt Raad van Bestuur lid Edwin Maalderink in
een persbericht van BeterDichtbij. De BeterDichtbij-app is volgens hem geen vervanging, maar een waardevolle toevoeging aan bestaande communicatiemiddelen.
“Voor of na een afspraak zitten patiënten vaak met allerlei vragen: praktische vragen of vragen over ziekte of gezondheid. Deze worden meestal telefonisch gesteld of uitgesteld tot het volgende ziekenhuisbezoek. Dat kan onnodig zorgen opleveren. Vanaf nu kunnen patiënten deze vragen ook stellen via de BeterDichtbij app. Snel, veilig, makkelijk en een geruststelling voor patiënten: ze kunnen hun vraag op ieder moment kwijt. Handig is ook dat ze de berichten altijd rustig kunnen nalezen.”
Digitale samenvatting dossier
BeterDichtbij is enkele jaren geleden van start gegaan als initiatief van de Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ), een vereniging van de 28 regionale ziekenhuizen. Begin 2018 vond verzelfstandiging plaats, zodat de toepassing door elk ziekenhuis en andere zorgaanbieder ingezet kan worden. Nieuw is dat patiënten bij Gelre ziekenhuizen ook een digitale samenvatting van hun dossier kunnen opvragen via de app. BeterDichtBij kondigde begin januari al aan dat het komende jaar enkele functionaliteiten toegevoegd of uitgebreid worden.
“Ruim 200 medewerkers en 1.100 patiënten zijn inmiddels actief gebruiker van de BeterDichtbij app in Gelre ziekenhuizen, dat zijn zo’n 1.500 gesprekken en 9.000 berichten,” vertelt Maalderink verder. “De vragen worden beantwoord via een beveiligd webplatform. Naast de receptiemedewerkers die de algemene vragen beantwoorden, gebruiken nu zorgverleners van 13 poliklinieken en afdelingen in Apeldoorn en Zutphen de app voor medische vragen. Andere afdelingen sluiten binnenkort ook aan.”
Gelre ziekenhuizen is een topklinisch opleidingsziekenhuis met locaties in Apeldoorn en Zutphen. De groep beschikt verder over buitenpoliklinieken in Lochem, Epe, Dieren en Doesburg en een Diagnostisch Centrum in Apeldoorn. Gelre ziekenhuizen telt ruim 3.500 medewerkers, 300 medisch specialisten en 300 vrijwilligers.
Aanwezig tijdens e-healthweek
BeterDichtbij is tijdens de e-healthweek 2019 met
een informatiestand aanwezig in een aantal van de ziekenhuizen die de app inzetten, zo laat de organisatie weten. Daaronder ook Gelre ziekenhuizen. Tussen maandag 21 januari en donderdag 24 januari is een team van BeterDichtbij dagelijks bij een ander ziekenhuis te vinden: BovenIJ, Gelre, IJsselland, Ziekenhuis Rivierenland en Röpcke Zweers. Er zijn inmiddels
224 activiteiten aangemeld voor de derde landelijke e-healthweek.
Openingsmanifestatie van de e-healthweek 2019
Wilt u ook weten hoe, waarmee en met wie de zorg haar toekomst nu al implementeert? Bezoek dan op 21 januari 2019 de jaarlijkse ICT&health Openingsmanifestatie van de e-healthweek. Entreekaarten zijn gratis, maar het aantal nog beschikbare plaatsen zijn beperkt. Dus wacht niet en meld u snel aan want op is op!