ICT had ooit als doel om het werk van zorgmedewerkers makkelijker te maken. Hoe meer ICT we inzetten, hoe verder weg we lijken te geraken van dat doel. Zorgmedewerkers ervaren technologie vaker als last dan als lust. En dat is niet gek als je ziet hoe de meeste organisaties ICT inzetten: niet als onderdeel van een bestaand proces maar als extra taak erbij. Niet vreemd dat verzorgende en verpleegkundigen steen en been klagen over de zware registratielast.
Schuld hiervan is niet de ICT zelf, maar de wijze waarop processen zijn ingericht en worden ondersteund door ICT. Maak taken als communicatie en registratie een integraal en logisch onderdeel van de werkzaamheden van verzorgenden en verpleegkundigen. Dit vraagt om een procesgerichte benadering.Startpunt van zo’n benadering is hoe u organisatiebreed wilt omgaan met techniek ter ondersteuning van uw processen. Natuurlijk betekent het formuleren van zo’n beleid niet dat u morgen al uw processen en systemen moet vervangen, maar u zet wel een stip op de horizon en beschrijft hoe u daar zou willen komen. Sommige onderdelen van die route zijn complex, andere stappen kunnen relatief eenvoudig worden gezet.
Neem bijvoorbeeld integratie van telefonie en/of het verpleegoproepsysteem met het ECD. Zou het niet fijn zijn als medewerkers alle cliëntinformatie al bij de hand hebben op het moment dat ze bij een cliënt komen? Dat ze als onderdeel van hun werkzaamheden in één workflow informatie kunnen bekijken en/of vastleggen in het ECD? De inrichting zal intramuraal iets anders zijn dan extramuraal (intramuraal koppel je met het verpleegoproepsysteem, extramuraal aan de cliëntplanning), maar beide toepassingen komen op hetzelfde neer: medewerkers hoeven niet zelf het ECD te openen en het juiste cliëntrecord te zoeken, maar de juiste informatie staat al op het scherm op het moment dat ze bij de cliënt arriveren. Het mooie is: u heeft al een telefonie-omgeving en een ECD. Het gaat er vooral om deze beide systemen te koppelen.
Hier komen we als vanzelf op het belang van werken met open standaarden. Want koppelen gaat een stuk eenvoudiger als u werkt met gestandaardiseerde oplossingen. We zien in de langdurige zorg echter nog veel leveranciers die puntoplossingen bieden die niet integreren met andere hard- en software. En dat is jammer, dat zet een rem op verdere innovatie.
Wat ook jammer is, is dat veel oplossingen specifiek zijn ontworpen voor intramurale toepassingen of de thuiszorg. Terwijl wij denken dat het veel verstandiger is om te werken vanuit één ICT-oplossing die zo geconfigureerd kan worden dat de techniek zowel in de thuiszorg als in een intramurale setting kan worden toegepast. Want zoals gezegd: ICT moet processen ondersteunen, en natuurlijk verschillen de processen in beide omgevingen. Dat betekent echter niet dat er per definitie ook een andere ICT-oplossing nodig is.
Bent u benieuwd waar in uw organisatie het laaghangende fruit van procesoptimalisatie hangt? Wij komen graag langs voor een vrijblijvend advies.
Dick Dompeling, directeur Zetacom
Innovation Partner ICT&health