Naadloos samenwerken om kinderkanker te genezen

di 20 februari 2018
Naadloos samenwerken om kinderkanker te genezen
Innovatie

KPN richt 900 werkplekken in voor het nieuwe Prinses Máxima Centrum voor Kinderoncologie. Wat komt daar allemaal bij kijken? Wat vraagt het van de technologie? Richard Kamman, Chief Information Officer van het oncologiecentrum en Joris van Oers, Executive Vice President van KPN in gesprek over een bijzonder project. ‘KPN steekt echt zijn nek uit.’

Het Prinses Máxima Centrum voor Kinderoncologie geldt wereldwijd als een van de meest innovatieve onderzoeks- en behandelcentrum voor kinderoncologie. Gerenommeerde onderzoekers doen er baanbrekend onderzoek naar betere behandelmethoden en geneesmiddelen om kanker bij kinderen te bestrijden en de bijwerkingen van behandelingen te verminderen. Op dit moment is het centrum op verschillende plekken gevestigd, maar dit jaar nog bundelt het Prinses Máxima Centrum de krachten in een nieuw gebouw naast het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht. In het nieuwe centrum, dat in mei open gaat, worden zorg, onderzoek en onderwijs gebundeld. Onderdeel daarvan zijn 900 hoogwaardige cloudwerkplekken waar medewerkers alle programma’s vinden die ze voor hun werk nodig hebben. Als eerste medisch centrum in Nederland kiest het Prinses Máxima Centrum bewust voor een ‘cloud of SaaS, tenzij’-benadering. Dat principe is bovendien het uitgangspunt voor alle keuzen die binnen het centrum worden gemaakt. Joris van Oers, Executive Vice President KPN: ‘Dat schept mogelijkheden. We bouwen het nieuwe ICT-netwerk vanaf de basis op, zonder de problemen van een ICT legacy omgeving. Dit is natuurlijk maar een deel van het verhaal. Het oncologiecentrum had het lef en de ambitie om te kiezen voor een vrij rigoureuze digitalisering en innovatieve oplossingen.’ Richard Kamman, Chief Information Officer bij het Prinses Máxima Centrum: ‘Wij werken grensverleggend en dat verwachten we ook van onze ICT- partners. Niet als doel op zich, maar om ons te helpen bij onderzoek en patiëntenzorg. De nieuwe werkplekken en het netwerk moeten onze medewerkers beter ondersteunen bij hun belangrijke werk.’

Alle informatie telt

De werkplekken zijn essentieel voor verpleegkundigen, onderzoekers, specialisten en ondersteunend personeel, weet Kamman. ‘Wij werken met een bijzonder kwetsbare groep patiënten. Als je een ziek kind behandelt, dan moeten alle voorwaarden aanwezig zijn om de best mogelijke zorg te leveren. Dan moet je alle gegevens snel op je scherm hebben, de oncoloog met één druk op de knop kunnen inseinen en moeiteloos een operatie- en herstelkamer regelen. ICT moet voor ons als water zijn: het moet er altijd zijn en overal snel werken.’   Van Oers voegt toe: ‘Elke seconde telt soms inderdaad. Maar ook alle informatie telt. Bij het Prinses Máxima Centrum komen onderzoek, zorg en onderwijs bij elkaar. Onderzoekers doen baanbrekend onderzoek dat levens gaat redden. Daarom besteden we extra aandacht aan het delen van die gegevens. Het doel is dat medewerkers altijd en over met elkaar te kunnen samenwerken.’ De cloudwerkplekken zijn voorzien van Office 365 en hebben zowel cloudopslag als lokale-opslag- capaciteit. Zo kunnen onderzoekers GDPR- gevoelige data ook veilig en betrouwbaar op eigen Nederlandse servers opslaan. Dat is bijvoorbeeld ook belangrijk bij het vastleggen van de patenten voor het baanbrekende onderzoek dat onderzoekers binnen het Prinses Máxima Centrum doen. Dat moet met grootst mogelijke zorg en mate van security gebeuren en kan daarom nooit op een publieke cloud plaatsvinden.’
ALS JE EEN ZIEK KIND BEHANDELT, DAN MOETEN ALLE VOORWAARDEN AANWEZIG ZIJN OM DE BEST MOGELIJKE ZORG TE LEVEREN

Volledige focus op gebruikers

De keuze voor KPN was vanzelfsprekend voor het Prinses Máxima Centrum. ‘We zochten een Nederlands bedrijf met een internationale blik,’ vertelt Kamman. Belangrijk voor hem is ook dat KPN echt als een partner met het centrum wil samenwerken. In de praktijk betekent het dat KPN medeverantwoordelijk is en alle risico’s rondom de werkplekken op zich neemt. KPN had op zijn beurt ook uitgesproken ideeën over de samenwerking. Van Oers: ‘Een ziekenhuis is al een complexe omgeving. Het Prinses Máxima Centrum, waarin naast zorg ook onderzoek en onderwijs samenkomen, biedt ons een nog grotere uitdaging. Die gaan we graag aan, maar onder een voorwaarde: dat we de ruimte krijgen om tegemoet te komen aan alle gebruikerseisen. De specialisten, het verplegend en ondersteunend personeel en de onderzoekers zijn leidend bij de inrichting van hun werkplekken. Dat vond Richard Kamman een uitstekend uitgangspunt. Met alle gebruikersgroepen hebben we vervolgens een intensief traject doorlopen om alle wensen en eisen in kaart te brengen.’

Laptops beveiligd met gezichtsherkenningssoftware

De focus op medewerkerswensen uit zich ook in de ondersteuning van KPN. Van Oers: ‘Op eigen initiatief passen we straks het face-call- click-principe toe. Daartoe krijgen we straks in het centrum onze eigen servicemedewerkers (face) waar medewerkers terecht kunnen met al hun vragen over de werkplek.’  Daarnaast is 7x24uur telefonische ondersteuning (call) beschikbaar en is de online ondersteuning (click) gestroomlijnd. ‘Het is een no-nonsense systeem, zo ontwikkeld dat gebruikers snel zaken voor elkaar krijgen. Een medewerker zet bijvoorbeeld letterlijk een vinkje achter een applicatie die hij wil hebben, zijn leidinggevende keurt die aanvraag goed en de applicatie is direct voor hem beschikbaar.’ Ondersteuning richt zich ook op het wegwijs maken van de medewerkers met alle nieuwe mogelijkheden, waarbij de focus sterk ligt op security en het veilig delen van gegevens. Mobiele werkplekken zijn bijvoorbeeld uitgerust met Windows Hello, een biometrische authenticatiemethode in Windows 10, oftewel authenticatie die werkt op basis van gezichtsherkenning.