75 procent patiënten Gelderse Vallei vindt weg naar MijnZGV

do 18 februari 2021
75 procent patiënten Gelderse Vallei vindt weg naar MijnZGV
Innovatie
Premium

Ziekenhuis Gelderse Vallei stelde zich voor 2020 ten doel dat de helft van alle patiënten met een actieve DBC (diagnose-behandelcombinatie) patiëntportaal MijnZGV zou gebruiken. Dit leek een ambitieus plan, maar de verwachtingen werden overtroffen: ruim 75 procent van de patiënten heeft de weg naar het portaal gevonden. Daarmee scoort Gelderse Vallei beduidend hoger dan andere Nederlandse ziekenhuizen. Wat is volgens John van Giessen, Angelique Groot en Paul de Vries, I&A- en e-health-verantwoordelijken bij Ziekenhuis Gelderse Vallei, het geheim achter dit succes?

Het ziekenhuis in Ede zette al vroeg in op e-health, vertelt manager I&A (Informatie & Automatisering) John van Giessen: “Digitalisering is niet alleen handig: het is hoogst noodzakelijk om de groeiende zorgvraag te kunnen verwerken zonder groei in kosten en personeel. Dat we de 50% digitalisatiedoelstelling van de Raad van Bestuur hebben overtroffen, volgt uit een digitalisatiestrategie waarbij we nadrukkelijk kiezen om processen digitaal te transformeren in plaats van ze op papier te blijven doen, maar ook om de traditionele zorg daar waar mogelijk om te zetten naar digitale zorg.”

Van Giessen is trots op het cijfer van ruim 75 procent, waar de log-ins op de mobiele app nog niet eens in zijn meegeteld. Volgens hem is er een aantal portaalfuncties die vooral voor het hoge gebruik zorgen: “De link met de verwijzing van de huisarts heeft een prominente plek in het patiëntportaal. Patiënten kunnen afspraken voor sommige poli afspraken zelf inplannen en dat geldt sinds kort ook voor het bloedprikken. Verder kunnen patiënten hun medisch dossier online inzien – met onder meer brieven, uitslagen en medicatie. Met pushberichten herinneren we hen eraan dat er een uitslag klaarstaat of een afspraak op de agenda staat.”

Beloning en urgentie
Marketeer en e-health-expert Angelique Groot voegt toe: “Natuurlijk kun je patiënten niet dwingen om taken digitaal uit te voeren, maar je kunt ze soms wel een handje helpen. Maak waardevol wat er online te vinden is. Dan is de respons hoger. Wie bijvoorbeeld tijdens de eerste Covid-uitbraak de online Covid-screening digitaal invulde en een goede uitslag had, kon direct via de ‘fastlane’ ons ziekenhuis in. Dat scheelde iemand de tijd van een vragenrondje. Zo belonen we patiënten voor hun digitale inspanningen.”

Naast beloning moeten patiënten volgens Groot ook urgentie ervaren: “Voorafgaand aan de afspraak kan de dokter een patiënt vragen om online een vragenlijst in te vullen en een voorlichtingsfilmpje te bekijken. Zo is er tijdens de afspraak meer tijd voor een persoonlijk gesprek en ruimte voor verdieping. De patiënt is vooraf beter geïnformeerd en meer betrokken, de zorgverlener beschikt tijdens het spreekuur over meer informatie.”

Dubbel draagvlak
Bij het inrichten van de digitale zorgpaden is Ziekenhuis Gelderse Vallei niet over één nacht ijs gegaan, schetst Paul de Vries, kwartiermaker Zorginnovatie en e-health: “We hebben de software ontwikkeld in nauwe samenwerking met zowel artsen als patiënten. Zo hebben we een breed draagvlak gecreëerd. Dat zie je ook aan de betrokkenheid van de medisch specialisten. Zij omarmen de e-health-voorzieningen en promoten ze bij de patiënt. Mijn ervaring: als je wilt dat medisch specialisten betrokken zijn, moet het goed zijn. Anders haken ze af.”

Huzarenstuk bij de ontwikkeling van het digitale zorgpad vormde de integratie met het Elektronisch Patiënten Dossier. De Vries: “Alle digitale faciliteiten die we patiënten aanbieden via het portaal, zijn naadloos geïntegreerd met het EPD (Neo ZIS|EPD en NEXUS). De administratieve last voor de zorgverlener gaat flink omlaag en patiënten merken dat de specialisten de informatie die ze hebben ingevoerd, lezen en gebruiken.”