Vergeet de techniek, focus op de zorgverlener

15 december 2017
Vergeet de techniek, focus op de zorgverlener
Innovatie

Waar moet je op letten om e-health succesvol te benutten? Slimme e-health oplossingen bieden voor zorginstellingen volop kansen, maar er zijn ook valkuilen. Waar moet je op letten als je nieuwe mogelijkheden overweegt in te zetten? Begin klein en let goed op de voordelen en de gebruiksvriendelijkheid voor zorgverleners. Zij zijn de grote succesfactoren.

E-health is in opmars, maar eigenlijk nog heel pril. Zeker als we over vijf jaar terugkijken en de verwachte impact realiteit is geworden. De opmars is logisch, want e-health biedt volop kansen voor de uitdagingen van de zorgsector. Zoals zorgkwaliteit vergroten – of minimaal waarborgen – terwijl de zorgkosten dalen. Nieuwe technologie kan daarbij helpen. Zeker nu consumenten – en daarmee zorgvragers en zorgverleners – daarvoor openstaan en technische innovaties zelf steeds sneller omarmen. Denk  aan de populaire stappentellers, smartwatches en andere wearables om de eigen gezondheid te monitoren.
De kunst is vooral om eerst langs de technische mogelijkheden te kijken, naar de behoeften van Zorgvragers.
“Consumenten en zorgvragers nemen steeds meer de regie over hun gezondheid,” zegt zorgconsultant Daphne Doorduijn van Zetacom. “Nieuwe technische oplossingen zullen daar steeds meer en breder aan bijdragen: van preventie naar monitoring en diagnose tot en met ondersteuning bij de nazorg. Een belangrijk doel daarbij is om de zelfstandigheid van zorgvragers zoveel mogelijk te waarborgen. Daarbij zijn zorgverleners minder vaak nodig dankzij bijvoorbeeld meer selfcare en extramurale ondersteuning, gefaciliteerd door nieuwe technologie.” Sleutelrol zorgverleners De mogelijkheden zijn enorm en worden de komende jaren op steeds meer gebieden zichtbaar. Denk aan de inzet van slimmere en kleinere sensoren, die langer meegaan. Daarmee worden steeds meer gegevens verzameld, die met behulp van kunstmatige intelligentie tot snellere en betere inzichten en ondersteuning leiden. “Maar de kunst is vooral om eerst langs de technische mogelijkheden te kijken, naar de behoeften van zorgvragers en de effecten op de werkomgeving van zorgverleners. Zorgverleners hebben een sleutelrol bij succesvolle inzet van e-health oplossingen. Zij moeten de voordelen zien én ervaren. Nieuwe technologie moet ook vooral gebruiksvriendelijk zijn in de uitvoering. Dat is de succesfactor, maar ook een valkuil, ”schetst commercieel directeur Erik Rieken van Zetacom.