Apothekers kunnen zich vanaf 16 augustus aanmelden bij het Nationaal Medicijn Verificatie Systeem (NMVS). Dat laat brancheorganisatie KNMP weten. Vanaf 9 februari 2019 moeten volgens de EU-verordening Falsified Medicines Directive (FMD) alle Europese apotheken op zo’n systeem zijn aangesloten. Doel is om vervalsing van medicatie tegen te gaan. Volgens de KNMP is hier in Nederland overigens geen sprake van.
Door zich aan te melden bij de NMVS maken apothekers zichzelf kenbaar bij de Nederlandse Medicijn Verificatie Organisatie (NMVO). Dit
is van belang voor de aansluiting op de nationale databank waarin de unieke serienummers voor medicatie zijn opgeslagen. Op dit moment bekijkt de stuurgroep FMD (ASKA, NVZA, LHV en KNMP) naar de eindgebruikerscontracten van de NMVO met apothekers. Ook werken ze aan de laatste specificaties voor het NMVS.
NVMS verbindt met EU-database
De Stichting Nederlandse Medicijnen Verificatie Organisatie (NMVO) en het IT-bedrijf Arvato sloten
in juli 2017 een contract voor de realisatie van het Nationaal Medicijnen Verificatie Systeem (NMVS). Het NMVS staat in directe verbinding met de EU-database waarin elke medicijnverpakking met een unieke identificatiecode moet staan opgeslagen.
Doel van de EU-verordening FMD is de strijd tegen medicijnvervalsingen binnen het reguliere distributiekanaal. Volgens apothekersorganisatie KNMP is er in Nederland overigens geen sprake van vervalste medicatie in omloop.
Unieke code geeft zekerheid over medicatie
Het NVMS-systeem moet apotheken, ziekenhuizen en groothandels de zekerheid bieden dat een gescande verpakking ook de juist verpakking is die door de producent is geleverd. De verpakking wordt afgemeld voordat de medicatie aan een patiënt wordt gegeven.
Alle verpakkingen van geneesmiddelen krijgen verplicht een unieke code met onder meer het landnummer, fabrikantnummer en de houdbaarheidsdatum. Farmaceutische producenten dienen de code aan te brengen op verpakkingen met een 2D-matrix zoals van standaardisatieorganisatie GS1.
NVZA: FMD gemiste kans
Brancheorganisatie NVZA (ziekenhuisapothekers) stelde vorig jaar bij monde van voorzitter Tjalling van der Schors dat de FMD
een gemiste kans is om toedieningsregistratie op orde te krijgen. De NVZA huldigt al sinds 2015 het standpunt dat barcodering tot op de primaire verpakking nodig is voor een veilig registratiesysteem tot op toedieningsniveau.
Standaardenorganisatie GS1 Nederland stelde in 2017 in een impactanalyse dat apothekers op dat moment de invoering van de FMD vooral als kostenpost zagen. Zij moeten namelijk investeren in nieuwe hard- en software om de unieke code – zoals een datamatrix – te kunnen scannen.
Vanaf februari 2019 kunnen apothekers echter tot op batchniveau bepalen waar medicijnen zich in de voorraad bevinden en wat hun expiratiedatum is. Dat is
een groot voordeel ten opzichte van de huidige situatie, meent de organisatie. In de toekomst kunnen ze bijvoorbeeld bij een recall precies zien welke patiënten hierbij betrokken zijn. Dat zorgt voor meer efficiency bij een recall en voor meer snelheid bij het terughalen van medicijnen, wat de veiligheid voor de gebruiker vergroot.