De technologie start-up Bloom Technologies heeft de Extreme Tech Challenge van Richard Branson (Virgin Groep) gewonnen met de Belli, een combinatie van een draagbare sensors en een app waarmee zwangere vrouwen zaken kunnen meten zoals duur, frequentie en intensiteit van weeën. Er moeten op korte termijn meer functies bij komen, zoals het meten van stress en slaap bij ongeborenen.
Het Amerikaanse Bloom Technologies was een van de drie finalisten in de Extreme Tech Challenge. CNN Money schrijft dat de oplossing van Bloom, een gepersonaliseerde zwangerschaps coach, in de finale deels dankzij de pitch van mede-oprichter Eric Dy als winnaar uit de bus kwam. Bloom gaat de komende zomer zijn zwangerschaps-oplossing op de markt brengen. In zijn pitch lag de focus dan ook op de commerciële toepassingen en de wijze waarop het device van Bloom tractie in de markt moet krijgen.Het doel van de Bloom-zwangerschapsoplossing is onder andere om er voor te zorgen dat complicaties eerder ontdekt worden of dat er meer duidelijkheid is over wanneer men in welke fase van de geboorte zit. Bloom Technologies noemt zichzelf een women’s health company, gericht op het ontwikkelen van technologie om het leven van moeders en baby’s te verbeteren.
Belli: sensor op de buik.
Belli is een sensor die aanstaande moeders op hun buik kunnen dragen, en die in het derde trimester van een zwangerschap (voor)weeën kan meten. De sensor stuurt die signalen naar de bijbehorende Belli app, voor gebruik op smartphone of tablet. De sensor is plat en kan als een pleister op de buik worden geplakt. Op korte termijn komen er functionaliteiten bij, zodat de Belli ook kan meten of en hoe vaak een baby trapt en hoe actief hij is.De Belli wordt vooralsnog alleen in de VS uitgebracht in abonnementsvorm, voor 29 dollar per maand. Het is niet duidelijk of en zo ja, wanneer hij naar andere landen wordt uitgevoerd.
In de eerstvolgende uitgave van ICT&health (eind februari) wordt speciaal aandacht besteed aan geboortezorg.